Catalin Dobre (McCann Romania) trage linie dupa 2017: "Cat despre noi, oamenii care deja lucram in industrie, as recomanda sa ne lepadam de fantomele trecutului"

Catalin Dobre (McCann Romania) trage linie dupa 2017: "Cat despre noi, oamenii care deja lucram in industrie, as recomanda sa ne lepadam de fantomele trecutului"

Despre oameni a vorbit cel mai mult Catalin Dobre, Executive Creative Director McCann Romania, agentia anului la FIBRA #2. L-am intrebat despre factorii care influenteaza industria in acest moment, evolutia agentiei in 2017, festivaluri, publicitatea romaneasca. El s-a intors la oamenii ei - noua generatie si veterani. 

Totul este legat de oameni, ei vor aduce un suflu nou, ei vor veni cu noile idei mari.

Catalin Dobre spune ca in perioada in care s-a apucat el de publicitate, industria era mai sexy. Si daca voiai sa faci ceva legat de creativitate, iti doreai neaparat sa ajungi intr-o agentie. "Acum, daca esti creativ, poti sa faci multe alte lucruri si poti sa iei in considerare multe alte industrii. Concurenta pentru industria de publicitate e mult mai mare", explica el.

 

McCann Romania in 2017

2017 a fost un an bun si nebun.

Un an in care am spus de multe ori "Nu pot, am treaba!" prietenilor, dar si un an in care am dat noroc si ne-am felicitat reciproc de multe ori.

In cateva cifre, 2017 a fost al saptelea an consecutiv in care castigam la Cannes, a fost anul in care Vodafone a iesit din nou Brand of the Year la Golden Drum si in care McCann castiga Network of the Year pentru a patra oara. A fost anul in care, Mccann Worldgroup a castigat Agency of the Year la principalele festivaluri locale: Effie, FIBRA, Internetics, PR Awards. Deci felicitari intregii echipe.

E o continuitate care are multa munca in spate si dovedeste ca avem o cultura creativa puternica. Se creeaza o competitie pozitiva care scoate ce e mai bun din oameni.

Ceea ce ma duce la cel mai important lucru de anul asta: ma bucur ca oamenii au avut multe momente in care munca le-a fost recunoscuta, in care au sarbatorit, in care au ras si in care s-au mandrit cu ce fac.

Suntem o echipa foarte puternica. Nu exista rock stars. Toata lumea a contribuit la acest succes in felul sau.

 

Factorii care au influentat industria

Ma bucur ca au aparut din ce in ce mai multi clienti care au cerinte legate de partea de content si de experiential. E un trend global si majoritatea brandurilor mari vor sa joace un rol important acolo. Si la noi lucrurile incep sa se miste si e foarte bine ca exista intentia de a merge in directia asta.

Apoi, legat de digital content, influenceriii si micro-influencerii au o prezenta din ce in ce mai importanta in campanii. Ei sunt ca niste media channels care au o audienta foarte mare si foarte activa. Co-creation-ul e foarte important.

Noi suntem norocosi sa avem clienti cu care experimentam formate de entertainment, digital content si experiential de ceva timp. Modul in care gandim campaniile, in general, se apropie din ce in ce mai mult de gandirea din entertainment.

Niste exemple bune din ultima perioada sunt Next Big Vlogger, un format de entertainment facut pentru Coca Cola care reinventeaza un talent show in zona de digital. Platformele Vodafone care se folosesc de Bro si de Antonia ca influenceri si reusesc sa activeze comunitatile lor. Anul trecut, un filmulet facut de Halloween impreuna cu Bro a atins 500.000 de share-uri pe Facebook si peste 50 de milioane de views.

Ca sa ne miscam cat mai bine in acest sistem, ca sa fim cat mai flexibili si cat mai reactivi, ne-am facut propriul studio in-house de content. Avem si un content director, Ionut Cojocaru, un creativ cu experienta atat in publicitate cat si pe partea de regie/content production.

Noi nu mai functionam de mult timp dupa modelul clasic de agentie traditionala de publicitate. Referintele noastre vin din ce in ce mai mult din zona de entertainment. Incercam sa luam ce e mai bun din ambele lumi.

 

Publicitatea romaneasca

Principalul obiectiv pe care ar trebui sa il avem ca industrie este sa incercam sa atragem noua generatie de tineri talentati. Totul este legat de oameni, ei vor aduce un suflu nou, ei vor veni cu noile idei mari.

Cand m-am apucat eu de publicitate, industria era mai sexy. Daca vroiai sa faci ceva legat de creativitate, iti doreai neaparat sa ajungi intr-o agentie. Acum, daca esti creativ, poti sa faci multe alte lucruri si poti sa iei in considerare multe alte industrii. Concurenta pentru industria de publicitate e mult mai mare.

Ca tanar creativ vrei sa iti faci un vlog, ca tot vorbeam de influenceri, vrei sa lucrezi in entertainment sau in televiziune, vrei sa fii freelancer, vrei sa lucrezi cu un start-up si-asa mai departe. Te gandesti si la publicitate, evident, dar poate mai putin ca inainte.

Ca sa tinem industria atractiva, trebuie sa le oferim tinerilor un mediu in care simt ca pot sa se exprime creativ. Publicitatea e ca o scoala pentru creativitate. E cel mai bun antrenament pentru orice industrie creativa. Te forteaza sa te adaptezi rapid si sa vii cu solutii la diferite probleme.

As recomanda oricarui tanar sa intre intr-o agentie macar ca sa se antreneze pentru orice initiativa creativa ar vrea sa aiba pe viitor.

Cat despre noi, oamenii care deja lucram in industrie, as recomanda sa ne lapadam de "fantomele trecutului". Trebuie sa ne axam pe work, sa comentam mai putin campaniile altora si sa le gasim nod in papura si sa ne concentram pe workul nostru, sa initiem discutii pozitive care sa creasca industria.

Eu sunt optimist, vad intentii frumoase atat la ADC, cat si la IAA.

 

Rolul festivalurilor

Festivalurile au importanta lor in cultura creativa. Depinde foarte mult de fiecare agentie sa stie cum sa le foloseasca pentru a creste aceasta cultura, nu pentru a o otravi.

Festivalurile si premiile nu sunt un scop in sine. Nu trebuie sa duca la o separare intre workul de zi cu zi si workul "de festival". Asta e cea mai mare si cea mai obisnuita greseala.

Festivalurile sunt niste check-points care au menirea de a pune creativitatea in mijlocul workului de zi cu zi. Ajuta creativii sa vada oportunitatea de a veni cu idei mari chiar si pe briefurile mai mici.

Nu in ultimul rand, apropo de campania de promo FIBRA (n.r. semnata de McCann Romania in 2017), festivalurile trebuie sa te si oftice un pic. In modul cel mai pozitiv cu putinta. Trebuie sa vezi acolo work pe care ti-ai fi dorit sa il faci tu. Si lucrul acesta trebuie sa te ambitioneze, sa te faca sa te intorci la briefurile tale si sa vrei sa faci mai bine.

 

Agentia Anului la Premiile FIBRA #2

Ne mandrim foarte tare cu titlul de Agentia anului la FIBRA. Foarte important pentru un premiu este cine il ofera, cine a judecat workul.

FIBRA, desi un festival local, a avut un juriu demn de orice festival international. Felicitari organizatorilor pentru asta.



Campanii

Sectiune



Related