The Book Fact Checker, prima campanie de fact-checking realizată de o librărie împotriva dezinformării, semnată Cărturești și VML

The Book Fact Checker, prima campanie de fact-checking realizată de o librărie împotriva dezinformării, semnată Cărturești și VML

VML și Cărturești au lansat  in luna aprilie campania The Book Fact Checker, o inițiativă civică menită să încurajeze gândirea critică și să reamintească publicului importanța surselor de informare credibile. Campania The Book Fact Checker propune lectura ca un instrument esențial pentru a naviga mai bine în avalanșa de informații din jurul nostru. Cărțile nu oferă doar răspunsuri, ci și context, analiză și perspective validate editorial, ajutându-ne să înțelegem mai bine lumea în care trăim.

 

The Book Fact Checker – O intervenție necesară:

Conform Eurobarometrului din 2024, România se află pe primul loc în UE în ceea ce privește subestimarea expunerii la știri false. Peste 70% dintre români nu citesc nicio carte pe an, preferând site-urile web ca sursă principală de informații (72%) și petrecând mai mult timp online decât media europeană.

Într-un context politico-social marcat de anularea alegerilor și de un flux constant de informații contradictorii, corelat cu renunțarea la orice formă de fact-checking de către marile platforme de social media, Cărturești își reafirmă misiunea de a expune publicul la idei, perspective diverse și lecturi care antrenează gândirea critică. The Book Fact Checker nu este un răspuns direct la dezinformare, ci o invitație la descoperirea unor surse mai bine documentate și la cultivarea discernământului prin lectură. 

“Trăim într-o lume în care informațiile ajung la noi într-un timp record, dar adesea fără contextul complet pentru a înțelege imaginea de ansamblu. Atunci când totul devine vag, ne întrebăm, care este de fapt realitatea? Cărțile ne oferă răspunsul. Prezintă faptele, le plasează în cronologia corectă, îți oferă o înțelegere profundă a lumii și o documentare mai concretă a realității,"  declară Adrian Păun, Head of Marketing Cărturești.

 

Cum a funcționat "The Book Fact Checker":

Campania s-a concentrat pe 7 teme de actualitate, adesea subiect al dezinformării: schimbări climatice, medicină, psihologie, istorie, geografie, tehnologie și economie.

  • Identificarea știrilor false: O echipa de oameni de comunicare a realizat o cercetare în social media și a identificat, prin social listening si cu ajutorul inteligentei artificiale, știri false sau informații distorsionate legate de cele 7
  • Bannere de fact checking și redirecționare către cărți: Prin bannere online au fost sugerate lecturi care adresează subiectul acestor știri false, iar utilizatorii erau redirecționati către o carte relevantă din colecția Cărturești, unde puteau afla informația corectă, prezentată într-un context aprofundat și
  • Landing page dedicat: Toate bannerele duceau către un landing page special creat pentru campanie, unde colecția de cărți de non-ficțiune Cărturești, relevante pentru cele 7 teme, a fost disponibilă la un preț redus pe perioada campaniei, in luna aprilie.

“Un fake news poate apărea de nicăieri și ajunge viral într-o clipă, fără să-l verifice nimeni. O carte, în schimb, are nevoie de timp: luni sau chiar ani de lucru, corecturi, verificări, surse și documentare serioasă. The Book Fact Checker s-a născut din convingerea că, atunci când aproape ne e furat viitorul prin fake news grosolan, cum s-a întâmplat la final de 2024, singura soluție e să începem să înțelegem mai bine lumea în care trăim. Am răspuns fiecărei dezinformări cu o recomandare de carte, atacând problema direct la sursă pe acele site-uri obscure, dar din nefericire vizitate de foarte mulți români în perioada asta. Pentru că acolo unde apare manipularea, cartea scoate adevărul la iveală. Și acolo unde se pierde încrederea, lectura ajută mintea să gândească liber,” a declarat Bogdan Teodorescu, Executive Creative Director VML România.

Această abordare personalizată, bazată pe date, a mers dincolo de identificarea de știri false, deoarece a generat și o creștere a vânzărilor cu 53,17% la acele titluri specifice și a demonstrat că adevărul bine documentat poate fi o armă puternică împotriva dezinformării. Vânzările de cărți promovate au crescut cu 53,17%, valoarea vânzărilor cu 50,91%, iar percepția cărților ca sursă valoroasă de informații a crescut cu 35%.*

The Book Fact Checker a generat un val de conștientizare cu privire la integritatea informațiilor, poziționând cărțile ca o soluție durabilă și accesibilă. Campania a atras atenția media și diverși influenceri și-au folosit platformele sociale pentru a răspândi vestea.

 

Credits:

Echipa VML România
Bogdan Teodorescu – Executive Creative Director
Miruna Potop – Creative Director
Bogdan Grozavu – Senior Art Director
Mihai Adler – Art Director
Raluca Enache - Copywriter
Miki Crăciunescu – Head of Strategy
Sonia Ardelean – Strategy Planner
Cosmina Tapliuc – Head of Digital
Cristina Lefter – Social Media Executive
Denissa Mic – PR Director
Simona Chirițoiu – Traffic Manager
Karolina Galácz - Executive Creative Director
Eszter Komar - Art Director
Lelle Buzás - VML Copywriter

Echipa Cărturești
Serban Radu – CEO
Adrian Păun – Head of Marketing

Echipa Group M
Cristian Agafitei - Nexus Media Solutions Partner
Lavinia Goia - Nexus Digital Lead

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


VML

VMLY&R a preluat FRACTAL Communications, agentia locala parte din WPP, si se alatura  VMLY&R Commerce pentru a oferi brandurilor o experienta conectata.  Preluarea agentiei locale de catre... vezi detalii »

Companii

Branduri

Sectiune



Branded


Related