[Case Study] „Invizibilii” – Campania GMP&U și Provident în care tramvaiul a ieșit din decor... ca să intre în poveste

[Case Study] „Invizibilii” – Campania GMP&U și Provident în care tramvaiul a ieșit din decor... ca să intre în poveste

Când aproape 4 milioane de români trăiesc pe marginea vizibilității sociale, iar poveștile lor nu răsună îndeajuns, ai nevoie de o campanie care nu doar spune o poveste, ci o face imposibil de ignorat.

De aici a pornit, în 2022, proiectul „Invizibilii”. O campanie de CSR răsunătoare a Provident Financial România, dusă mai departe, anul acesta, alături de GMP & U. Un proiect care pune reflectorul pe categoriile vulnerabile din România și le oferă, concret, un microfon. Unul care chiar funcționează.

 

De la insight la impact – sau cum faci o campanie cu suflet și strategie

„Invizibilii” nu e genul de campanie care apare în birou, la primul brainstorming rapid. A fost construită de o echipă entuziastă care a văzut potențialul proiectului, pornind de la un fundament solid: o cercetare sociologică amplă, dialog cu ONG-uri relevante - The Social Incubator, Școala de Valori, Asociația Pot să Ajut și Romanian Business Leaders - și un istoric de implicare reală, nu doar declarativă.

Insightul? Atât de simplu, că doare: 64,9% dintre români trăiesc cu dificultăți financiare constante. Aproape 4 milioane de oameni – de la familii monoparentale, la pensionari, agricultori de subzistență sau muncitori „la negru” – există într-un soi de anonimat social. Nu pentru că ar vrea să fie invizibili, ci pentru că societatea s-a obișnuit să nu-i mai vadă.

Provident a decis să nu fie doar o companie care observă din tribună, ci una care intră pe teren: nu doar awareness, ci un mecanism de reprezentare și conectare.

„Invizibilii nu e despre Provident, este despre oamenii din jurul nostru pe care nici eu nu-i văd uneori. Oameni care nu stau cu mâna întinsă, ci care fac în fel și chip să se descurce. Eu cred nu e despre a-i salva, ci despre a găsi soluții care să le facă viața mai ușoară. Iar singuri nu putem, de aceea am venit cu această campanie.”, a spus Elena Ungureanu, Manager Comunicare Externă Provident.  

Așa a pornit GMP&U construcția unei campanii cu două axe clare:

  • Vizibilitate – ca aceste povești să nu mai treacă neobservate;
  • Voce – ca mesajele acestor oameni să ajungă acolo unde contează: la societate, autorități, ONG-uri, chiar și în boardroom-uri.

 

Conferință imersivă în autobuz – sau cum transformi un eveniment în storytelling pe roți

Pentru a lansa campania și a o ancora într-o experiență autentică, GMP&U a gândit o conferință de presă altfel: itinerantă, imersivă și... pe patru roți. Un autobuz cu traseu simbolic – zona Kiseleff spre Piața Obor – a devenit spațiul în care jurnaliști și creatori de conținut au intrat, la propriu, în poveste.

De ce un autobuz? Pentru că exact în astfel de spații circulă „invizibilii” zilnic, fără ca cineva să-i remarce. Participanții au degustat cafea de la un mic antreprenor local (parte din grupul-țintă al campaniei), au explorat insight-urile sondajului actualizat și au ascultat povești reale – umane, emoționante, relevante.

Finalul traseului a adus un moment-cheie: în Piața Obor au fost dezvăluite cinci statui transparente în mărime naturală, amplasate exact în agitația urbană. Marian (muncitor la negru), Crina (tânără talentată din mediu defavorizat), Nicoleta (șomeră) și Ioana (mamă singură, cu un copil) – personaje reale, acum vizibile în văzul tuturor. Iar pentru a încheia călătoria prin uriașa poveste Invizibilii, ne-am oprit la Terasa Obor, locul unde poveștile mari pot continua firesc, la o degustare de... mici. Un final pe gustul Bucureștiului: autentic, viu și plin de conversații care contează.

 

Platforma care dă viață statuilor și voce comunității

Statuile au devenit piesa centrală a campaniei. Fiecare vine cu un QR code și mesajul: „Fă-mă vizibil(ă). Dă-mi o voce”. Prin scanare, utilizatorii ajung pe invizibilii.ro, o platformă digitală participativă care transformă accesările în vizibilitate.

Pe homepage, statuile devin treptat conturate odată cu implicarea vizitatorilor. Utilizatorii pot lăsa inclusiv mesaje audio de susținere – parte dintr-o galerie colectivă de „voci pentru invizibili”.

Până acum, peste 18.000 de oameni au intrat pe site, semn că publicul a rezonat cu ideea și a ales să se implice.

 

Pe șine și în drum spre vizibilitate – cum un tramvai „a luat-o înaintea” campaniei

Pentru a duce mesajul și mai aproape de oameni, GMP&U a colantat un tramvai (linia 1) și un autobuz (linia 335), ambele circulând o lună pe rutele lor din București. Doar că... realitatea urbană are un simț al umorului aparte.

Tramvaiul, dornic să fie văzut, a fost implicat într-o ușoară tamponare în zona Obor. Apoi, ca în filmele cu final neașteptat, a fost blocat de o ploaie torențială care a inundat șinele.

„Nu ne așteptam ca tramvaiul să devină mai vizibil decât statuile. Dar iată că fără să ne dorim, lumea a observat și altfel campania.”, a spus Octavian Gheorghe, GMP&U, cu zâmbetul pe buze și calmul specialistului din domeniu care știe că imprevizibilul face parte din joc.

 

Concluzie: o campanie cu inimă, nu doar cu buget

„Invizibilii” e genul de campanie care nu te lasă indiferent. Transformă datele într-un manifest viu, dă voce unor oameni reali și creează un spațiu (fizic și digital) pentru empatie, dialog și implicare.

O campanie care n-a mizat pe emoție, ci mai degrabă pe umanitate autentică.

Și da, România are în continuare nevoie de astfel de inițiative. Dar mai ales, de oameni și companii care să le susțină.

Echipa GMP&U: Octavian Gheorghe, Sorin Barariu, Ana-Maria Bărăitaru, Miruna Lupu, Anca Neațu, Alex Dascălu, Laur Răboj, Vlad Groșescu, Ramona Cojanu, Gabriel Gheorghiță, Andreea Slujitoru, Ioana Costinescu.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


GMP & U

După 18 de ani pe piață, agenția devine GMP & U, an IDEA Company, care crede în puterea ideilor și în soluții fluide la problemele complexe de business, de astăzi. Numele GMP & U vorbește despre... vezi detalii »

Campanii

Sectiune



Branded


Related