Medalii, trofee si coronite. Ce a fost mai creativ si neconventional in publicitate si marketing in 2012.

Ne frangem mainile asteptand sa vedem ce o sa mai faca brandurile fara frica in 2013, dar nu putem sa incheiem impacati pana nu punem in ordine ce s-a intamplat in 2012. Daca tot anul am privit punctual fiecare actiune inovatoare in parte, acum e momentul pentru privelistea finala, din avion, care dezvaluie structura. Inchidem sertarul cu eticheta "2012" adunand aici clasamentele anului din publicatiile pe care le-am urmarit cu cel mai mare interes si topul celor mai citite articole de pe IQads. Filtrarea a fost facuta in unele cazuri in functie de preferintele editorilor, dar majoritatea topurilor sunt bazate pe popularitate, criteriu care a decis totul si in 2012. De remarcat foarte pe scurt e ca in niciun top nu apar actiunile conventionale, sigure si plate, in caz ca sunt pe aici marketeri care isi fac rezolutiile pentru 2013. Si o remarca din punctul de vedere al publisherului mai e ca aici nu apar articolele de opinie legate de problemele din publicitate, oricat de impartasite au fost in randul oamenilor din industrie, ci articolele populare in randul publicului extins, al consumatorului care priveste publicitatea creativa ca pe o forma de divertisment.

Contagious Magazine / Most Contagious 2012 – raportul anual al celor mai interesante inovatii in tehnologie si branding si al schimbarilor culturale. 
Recomandat de Contagious ca fiind "singura retrospectiva de care o sa ai nevoie", raportul urmareste ce a contat in 2012, de la evenimente si miscari semnificative pana la lansari de impact, trasand tendintele anului. Printre actiunile brandurilor care se remarca in raport sunt lansarea Google Project Glass, batalia pentru patente intre Apple si Samsung sau crearea sticlelor ABSOLUT Unique. In 2012 au castigat brandurile care si-au asumat un rol activ in societate, precum si cele care au folosit informatiile detaliate pe care le au acum la dispozitie despre clienti nu doar ca sa stie ce sa le spuna, ci ca sa stie ce sa le ofere, la fel cum apreciate au fost si companiile care au cedat o parte din putere consumatorului si l-au implicat in etapele esentiale ale actiunilor lor.

Pentru cine nu se multumeste cu o singura retrospectiva si e obisnuit sa citeasca si notele de subsol, mai jos continuam cu niste clasamente bazate fie pe alegerile editorilor celor mai importante publicatii de media & advertising din lume, fie pe popularitatea articolelor publicate.

AdWeek / The 10 Best Commercials of 2012 – o selectie a celor mai bune spoturi din 2012 facuta de editorii AdWeek. Dovada ca rivalitatea da rezultate e ca jumatate din cele 10 spoturi selectate sunt facute fie de BBH (Londra), fie de Wieden + Kennedy (Portland). Pe primul loc e spotul The Guardian – "Three Little Pigs", care e urmat de Nike – "Jogger" si de Wideroe Airlines – "Grandpa's Magic Trick". Ordinea celor 10 spoturi alese de AdWeek poate sa fie schimbata intr-un poll de catre cititori.

Ad Age / The Advertising Campaigns We Loved in 2012 – Ad Age are propriul top al campaniilor preferate de editori, in care primele doua locuri sunt ocupate tot de “Three Little Pigs” si “Jogger”, dar pe locul trei apare actiunea Red Bull Stratos. In topul eforturilor creative apreciate sunt si campaniile Oreo – "Daily Twist", P&G – "Best Job", Old Spice – "Muscle Man" sau McDonald’s Canada – "Why Our Food Looks Better".

AdWeek / Top 10 Advertising Stories of 2012 – o ierarhie a celor mai citite articole AdWeek in 2012, unde pe primul loc e chiar topul celor mai bune 10 reclame de care vorbeam mai sus. Se observa usor popularitatea clasamentelor: aici sunt incluse si topul celor mai marcante personalitati din media, publicitate, divertisment si tehnologie (The AdWeek 50) si topul celor mai influenti tineri din domeniu (The Young Influentials), al campaniilor castigatoare a premiilor Grand Prix de la Cannes Lions din 2012, al celor mai bune 5 reclame de la Super Bowl si topul celor mai urmarite reclame de pe YouTube din toate timpurile

Sectiunea AdFreak de la AdWeek are propriul top, in care enumera cele mai citite articole din 2012, publicate pe parcursul a cinci zile, in serii de cate 10 (1-10, 11-20, 21-30, 31-40, 41-50). Cel mai citit articol a vorbit despre raspunsul deloc fastacit pe care l-a dat brandul Bodyform, sub care sunt produse absorbante, unui utilizator de pe Facebook care critica imaginea din reclame despre perioada menstruatiei. Pe urmatoarele locuri gasim povestea tuturor celor aproape 90 de spoturi TV din campania de promovare iPhone si selectii ale unor spoturi regizate de Wes Anderson si de David Fincher.

Ad Age / Top Viral Ad Campaigns of 2012, realizat de Ad Age si Visible Measures, masoara cele mai vizualizate spoturi video (TV si online) din ultimul an, pe toate platformele de video sharing, nu doar pe YouTube (dar fara sa ia in considerare Facebook). In top apar 3 clipuri care au avut fiecare peste 100 de milioane de vizualizari: "Kony 2012", "Red Bull Stratos" si "Angry Birds Space", cu precizarea ca e prima oara cand un brand reuseste sa atinga acest prag intr-un singur an de la postarea clipului. De asemenea, anul asta topul a fost dominat de spoturi video diuzate in principal online, pe cand anul trecut au fost populare spoturile care au fost difuzate si la TV. Samsung si Rovio au avut fiecare cate doua spoturi in top, iar marele castigator in materie de continut video e considerat Samsung, ale carui spoturi au avut impreuna peste 240 de milioane de vizualizari.

Viralele anului 2011, Volkswagen – "The Force" si T-Mobile – "Royal Wedding", ar fi fost acum mult mai jos in clasament, odata ce numarul vizualizarilor necesare pentru a intra in topul Ad Age a crescut in 2012 pana la cel putin 1.5 milioane, se precizeaza in articolul Ten Stats That Will Change the Way You Look At Video in 2013, publicat tot de Ad Age. Alte cifre interesante din materialul despre continutul video in 2013 arata ca Gangnam Style, cel mai urmarit clip de pe YouTube, primul care a depasit pragul de 1 miliard de vizualizari pe cea mai cunoscuta platforma de video sharing, are un True Reach (indicator care cumuleaza si vizualizarile obtinute de clipul repostat de utilizatori si materialele video create ca raspuns la postarea originala, masurand intreaga vizibilitate a clipului) de 2.6 miliarde de vizualizari. Tot aici se aminteste cum Kony 2012 a facut aproape jumatate din cele 100 de milioane de vizualizari in mai putin de o zi, ca o singura campanie pentru Samsung Galaxy III a depasit numarul de vizualizari stranse de Apple in toate cele 13 campanii lansate in 2012, ca spoturile de la Super Bowl care sunt lansate inainte de prima zi a competitiei strang de 6 ori mai multe vizualizari decat cele care sunt difuzate doar din prima zi a evenimentui, dar si ca numarul oamenilor care au ales sa vada spoturi comerciale online in 2012 a crescut aproape de 2 ori fata de anul trecut, ajungand sa genereze 4.6 miliarde de vizualizari de reclame in 2012.

AdWeek / The 20 Biggest Brand Fails of 2012 - Pe langa topurile care arata cele mai bune exemple ale anului, cititorii au urmarit si cele mai mari nereusite in domeniu. Pe locul al doilea in clasamentul popularitatii articolelor AdWeek este The 20 Biggest Brand Fails of 2012, un top al celor mai mari esecuri ale brandurilor in 2012. Majoritatea erorilor surprinse s-au intamplat pe conturile de social media ale companiilor, fie din cauza administratorilor care au confundat pe Facebook pagina brandului cu cea personala (de unde si morala ca ar fi utila o verificare inainte de angajare si pentru continutul postat pe contul personal de catre cei care urmeaza sa devina manageri de social media, ca precautie pentru situatiile cand uita sa schimbe contul personal cu cel de brand), fie pentru ca a fost postat in mod constient un continut care era de fapt nepotrivit. De exemplu, GAP a considerat de buna cuviinta sa isi exprime ingrijorarea vizavi de uraganul Sandy si apoi sa indemne la o sesiune de cumparaturi, iar lui Oreo i-a fost batut obrazul dupa ce a intrebat cati dintre utilizatori aduc de acasa biscuiti la cinema.

In top mai sunt povesti cu testimoniale false, schimbari radicale de atitudine de la un spot la altul, reclame ofensatoare si, cu cinste pe primul loc, un photobombing.

AdFreak / The 30 Freakiest Ads of 2012 – topul care enumera cele mai neobisnuite campanii din 2012, creatii care au riscat sa nu respecte reteta si care, uneori, au si castigat. Apar in top executii Old Spice, JC Penney, Axe, Skittles sau Oxy. "Cele mai nebune doua minute si jumatate din advertising in 2012" ii revin unui spot necontractat, dar apreciat de client, care promoveaza o apa minerala: Vytautas Mineral Water! It's Earth's Juice!.

Ad Age / Where Advertisers Went Wrong in 2012, topul celor mai mari esecuri si dezamagiri ale brandurilor din ultimul an, vorbeste, printre altele, despre lansarea Apple Maps, care a dus la o scuza oficiala din partea Apple, despre spotul TV creat de W+K pentru Facebook la aniversarea celor 1 miliard de utilizatori, despre deturnarea hashtagului #McDStories de catre utilizatori din ceva pozitiv in insulte la adresa branduluisi de cazul lui Lance Armstrong, cand dovada dopajului a dus, pe langa retragerea premiilor, si la pierderi de aproximativ 30 de milioane de dolari, odata cu retragerea sponsorizarilor din partea brandurilor care il sustinusera.

Ad Age / 7 Branded Content Campaigns That Got It Right In 2012 - un material despre branduri care au respectat regula "Daca arata a marketing, nimeni nu o sa povesteasca mai departe" in care Ad Age remarca faptul ca 2012 a fost anul crearii de continut sau al publicitatii narative. Modele de content marketing bine facut au inclus campaniile "Find Yours" (spoturi video cu povesti emotionante legate de calatorii, pentru promovarea site-ului de turism Expedia), "Facebook Stories" (site-ul care strange intamplari prin care oamenii au folosit tehnologia pentru a-si schimba viata), "Coca-Cola Journey" (site-ul companiei a fost tratat ca o publicatie, materialele fiind scrise de scriitori si colaboratori).

D&AD Festival / The All Time Pencil Winners - 2012 a fost si anul aniversarii a 50 de ani de cand se acorda premiile D&AD. Printre actiunile aniversare a fost si publicarea unor topuri, pe baza numarului de Creioane primite in cadrul festivalului, in care au fost numite cele mai bune agentii, branduri, studiouri de productie si de design si cei mai talentati copywriteri, art directori, designeri si regizori. In topul brandurilor sunt Apple, BBC si Nike, iar la capitolul agentii conduc Collett Dickenson Pearce & Partners (CDP), DDB London si Saatchi & Saatchi London.

PSFK /Top Advertising Stories of 2012 – clasamentul celor mai populare articole PSFK legate de publicitate din 2012 cuprinde materiale despre cum ar arata logo-urile brandurilor celebre daca ar fi scrise cu Comis Sans sau daca le-am vedea peste 100 de ani sau daca ar fi desenate de hipsteri, precum si despre preturile unor logo-uri celebre, variand de la 0 (Coca-Cola) la 211,000,000 de dolari (British Petroleum). Se reaminteste de prima campanie de pe Facebook de dupa introducerea Timeline-ului, dar si de cateva campanii neconventionale: o promotie Nestle in care lumea lui Willy Wonka se intalneste cu tehnologia GPS, o campanie Wonderbra unde utilizatorii de smartphones pot dezbraca modelul sau despre editia limitata lansata de vodka G Spirits in care continutul a fost filtrat curgand pe corpurile unor modele. In topul lucrurilor care au suscitat interesul sunt si un articol despre Happy Places, un serviciu de photo-sharing pe care urmeaza sa-l lanseze Coca-Cola, si topul celor mai bune campanii digitale de pe Creative Sandbox de la Google.

PSFK / 12 of 2012: Top Story Of Each Month - Despre alte initiative creative ale brandurilor in 2012 am citit si in acest top al celor mai populare materiale din fiecare luna, dar si in clasamentul articolelor legate de design – PSFK’s Top Design Stories of 2012. Sa mentionam doar cateva: un supermarket Walmart transformat in biblioteca, lansarea IKEA a unor case eco prefabricate, o trambulina lunga folosita ca drum in Rusia, o istorie a fonturilor, un birou LEGO din Danemarca unde e incurajat jocul la locul de munca.

Si daca tot mai vreti topuri, ne-am uitat si pe cele mai citite materiale de pe IQads in 2012, sa vedem cum stau preferintele la nivel local. In topul articolelor sunt, in ordine descrescatoare a numarului de vizualizari, vestea intoarcerii mascotelor Millidge si Doig la Orange Romania, unde am amintit si de spoturile vechi cu cele doua personaje, un material despre campania Salvati Rosia Montana cu Maia Morgenstern in care am vorbit despre concept cu Robert Tiderle (CD, Papaya Advertising) si o analiza a primului spot Profi, unde auzeam prima oara "Am trait s-o vad si pe-asta". Urmeaza rezultatele celei mai recente editii BestAds, unde publicul a decis care au fost cele mai bune reclame ale anului 2011, stirea despre spotul Dolce Mobile TV in care se comenteaza un meci de box folosind diminutive, un alt material despre Salvati Rosia Montana in care anuntam continuarea campaniei cu un spot nou in care joaca Dragos Bucur. Pe locul al saptelea e un interviu cu agentia Armada despre criticile adresate campaniei "Uraste", urmat de un articol despre metoda neconventionala prin care Propaganda a atras atentia asupra discriminarii chiar la interviul de angajare si de un comunicat despre castigatorii Effie Romania 2012. Topul celor mai citite 10 articole se incheie cu interviul pe care l-am facut cu Tea Tomescu, colega cu noi in mansarda si cea care a creat proiectul de branding "Cartiere de Bucuresti".



Armada

Noi, la Armada, credem in munca bine facuta. In lucruri care au cap si coada. In timp ce altii o iau poate pe scurtatura, noi alegem varianta de traseu complet si ne asiguram ca fiecare pas e bine infipt in ceea ce... vezi detalii »

Propaganda

Vrem. Vrem mai mult. Vrem mereu mai mult, mereu mai inteligent, mereu mai nefacut, mereu mai special, mereu mai simplu si mai firesc. Vrem cu o incapatanare si o insistenta sacaitoare sa facem lucrurile cu cap si... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Related