[Refresh creativ] Ionuț Raicu: Observ că revenim încet-încet la o simplificare a ideilor, și asta nu este decât un semn că suntem în direcția bună ca industrie

[Refresh creativ] Ionuț Raicu: Observ că revenim încet-încet la o simplificare a ideilor, și asta nu este decât un semn că suntem în direcția bună ca industrie

E bun și “furtul” uneori. Vorbim de cel al meseriei, desigur. Într-o industrie în care nu există zone de confort și în care totul se întâmplă rapid, trebuie să fii proactiv, să nu rămâi blocat în bule și să înveți din toate – chiar și din glume și petreceri. Cel puțin asta a funcționat pentru Ionuț Raicu, Group Creative Director, Tribal Worldwide Romania, și Young Lions Representative - Romania la Cannes Lions 2023.

Cu admirație pentru noua generație de creativi care nu acceptă cu ușurință orice, Ionuț și-a propus să creeze și să mențină un mediu de lucru plăcut și non-toxic. Și-a dat seama în timp că rolul directorilor de creație nu este să coordoneze de undeva de sus, cât să ghideze și să crească alături de colegii mai puțin experimentați.

Industria creativă merge într-o direcție bună, crede el, cu o simplificare a ideilor, mai mult fun adus în campanii (fără a renunța la substanță) și mai multă încredere acordată agențiilor. Există și provocări și lucruri de îmbunătățit, dar vă lăsăm să le descoperiți parcurgând interviul integral.

 

Pașii până la director de creație

În 9 ani de Digital Advertising îmi place să cred că nu am sărit nicio etapă. Aveam 18 ani când am început ca intern și am continuat prin diverse agenții până am ajuns Group Creative. Premii, petreceri, emoții, feedbackuri, glume la birou – le-am simțit și încă le simt pe toate. M-am ținut de treabă, am lucrat pe toate segmentele de business posibile și am "furat" tot ce era de furat (promit că doar knowledge) din fiecare loc.
Sunt norocos pentru că am dat mereu de oameni cât se poate de diferiți și nu am rămas blocat într-o singură bulă sau într-o singură școală de gândire.

 

Începutul

Totul s-a întâmplat cumva natural, tranziția nu a fost una dificilă, cel puțin din exterior nu s-a văzut așa. Simțeam că pot să fac mai mult și cumva acest next level mă ajuta să mă dezvolt în niște direcții în care nu nici m-am gândit vreodată că am nevoie sau că-mi doresc.

Cu toate acestea mereu există acea voce din cap care îți spune "Don't mess it up" și într-un fel este bine să ai acest motor care îți ține sus drive-ul creativ, dar nu e ok niciodată să te afunzi prea tare în gânduri care pot fi negative. It’s bad for you and bad for your career.
Așteptările sunt simple: să fac work mai bun și mai relevant decât cel precedent.

 

Realizări și planuri

Obiectivul principal pe care îl am în acest moment este să continui procesul alături de colegii mei în a crea (și păstra) un loc de muncă unde îți dorești să fii. Un loc care nu este toxic, unde ne ajutăm să facem ideile mai bune chiar dacă nu este proiectul nostru. Atunci când te simți bine la locul de muncă vei avea un curaj creativ mai mare și avem nevoie de asta pentru că așa inspirăm și clienții să aibă mai multă încredere în noi.

 

Rolul directorilor de creație

Înainte mă uitam la directorii de creație ca la acești mamuți creativi cu care este dificil să relaționezi pentru că sunt prea sus, care au mereu cea mai bună soluție și răspunsuri la orice întrebare. Bineînțeles că mi-am dorit să fiu și eu ca ei. Credeam că este vorba de cum te văd alții, când de fapt este vorba de cum te vezi tu pe tine.

Acum îmi dau seama că este un proces de învățare constant și că devenim mai buni odată cu colegii noștri mai puțin experimentați. Nu putem unii fără alții - iar asta este o parte foarte frumoasă a acestui job. Concluzia pe care o trag este că acum focusul este mai puțin pe coordonat și mai mult pe ghidat într-o direcție creativă relevantă.

 

Briefurile

Briefurile în 2023 pot fi cu ușurință atacate și îmbunătățite. Obiectivele se setează împreună cu noi de multe ori. Mindsetul clienților s-a schimbat și el în sensul în care noi, agențiile, suntem apreciate mai tare prin prisma de parteneri decât din cea de simpli executanți.

O altă parte care merită să fie punctată este că trebuie să înveți să-ți faci brieful singur. Cele mai tari oportunități ți le creezi și cu siguranță proactivitatea este apreciată de clienți, chiar dacă nu se concretizează mereu într-o campanie care să iasă din .ppt

 

Feedbackul și negocierea creativă

Fiecare creativ are un alt mod de gândire și tocmai de aceea abordările briefurilor sunt atât de diferite. Feedbackul este același, doar că modul în care îl prezinți trebuie adaptat pt fiecare în parte încât să-l înțeleagă și să-l rezolve tot într-o manieră personală.

 

Pitchurile

Pitches be pitches :)) Nu există o rețeta câștigătoare, câteodată este vorba de chimia dintre oameni, câteodată este despre cât de bine înțelegi nevoile de business. Mereu vor avea această componentă de "necunoscut", când nu știi dacă l-ai luat sau nu, când te gândești ce puteai să faci mai bine, ce simulare să o faci mai frumoasă, ce slide să-l prezinți mai clar. Important este să dai tot ce poți și să treci la următorul brief. Cu toate astea, mi-ar plăcea ca toți clienții să dea un răspuns, fie el și negativ, fără să trebuiască să dăm din coate să aflăm cine a luat/dacă a luat cineva pitchul.

 

Generația Z

Noua generație vine cu o abordare fresh și nu acceptă multe lucruri pe care noi le-am acceptat poate cu prea multă ușurință. Îmi place că mereu își cer drepturile și nu le este rușine să facă asta. Există această opinie populară că generația Z nu mai vrea în publicitate. Nu cred că trebuie făcut ceva special ca să-i aducem în agenții, cei care își doresc să facă asta vin ei singuri. În momentul ăsta este destul de ușor să începi o carieră creativă, iar oportunitățile sunt nelimitate. *wink wink*

 

Tendințe, cu bune și rele

Observ că revenim încet-încet la o simplificare a ideilor și asta nu este decât un semn că suntem în direcția bună ca industrie. Purpose-ul nu a fost abandonat, dar simt că pierde teren în față fun-ului; ne-am adus aminte să-l reintegrăm în campanii într-un mod neintruziv.

Referitor la trenduri, au și ele rolul lor, ne ajută să fim ancorați în prezent și să fim relevanți pentru consumatori. Și pentru că anticipez o întrebare pe care o are toată lumea din bula mea: nu, nu cred că AI-ul ne va fura joburile, dar nici nu cred că vom putea să ne bazăm 100% pe el ca pe un tool creativ care să ne scoată din situațiile dificile.

 

Provocarea momentului

Cea mai mare provocare pentru toată lumea în acest moment este să producă work real și relevant. Mai mult, simt că brandurilor le este din ce în ce mai greu să-și găsească personalitatea. Înțeleg că nu trebuie să fim toți Diesel, dar nici nu putem să fim toți McDonalds.
Pe plan personal, provocarea este să-mi găsesc motivația să ies mai des din zona de confort. Dar ce bine că lucrăm într-un mediu în care nu prea știm ce înseamnă asta, nu-i așa?

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Oameni

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related