[Concluziile lui 2018] Dana Nae Popa: A fost ca o baterie AAA, din fericire, reîncărcabilă

[Concluziile lui 2018] Dana Nae Popa: A fost ca o baterie AAA, din fericire, reîncărcabilă

Cu momente de scurtcircuit, dar și cu unele în care plusul și minusul s-au echilibrat, spune Dana Nae Popa, Managing Director pastel. Cu oameni care au fugit din România, dar și cu oameni care încă mai cred în ea. Spre finalul lui 2018 parcă bateria se cam consumase, dar a venit 2019. Și de aici, din 2019, privim cu mai multă înțelegere la 2018, ca să putem să luăm din el ce e de luat și să lăsăm cât mai departe restul.

 

2018 pe scurt

AAA…

A fost ca o baterie AAA, din fericire, reîncărcabilă. Cu momente de scurtcircuit în care ne-a lăsat cu gura căscată, dar și cu momente în care plusul și minusul s-au echilibrat. Cu oameni care au fugit din România, dar și cu oameni care încă mai cred în ea și care au rămas aici, cu multe campanii mediocre, dar și cu unele de geniu, cu referendum, GDPR, OUG-uri etc. Spre finalul lui 2018 parcă bateria se cam consumase, însă, din fericire, a venit 2019 cu optimismul de început și ne-a reamintit că viața merge mai departe.

 

Suișuri și coborâșuri

Aș începe cu coborâșurile, ca pot să închei apoi în zona pozitivului. 

1. (-) GDPR-ul ne-a dat bătăi de cap tuturor, însă tristețea mea legată de acest subiect vine, culmea, de la oamenii de comunicare și marketing. Am întâlnit situații în care oameni cu funcții în aceste domenii, cu date de contact mai mult decât publice (de companie, nu personale) au refuzat să se implice în anumite campanii, să răspundă unor chestionare despre industrie, să accepte anumite întâlniri cu posibili parteneri pe motiv că „nu au semnat consimțământul pentru prelucrarea datelor și se face un abuz contactându-i”. Cum vine asta? Noi ne plângem că ne încurcă acest GDPR, dar, cum avem ocazia, tot noi profităm de el ca să stăm mai liniștiți și să facem mai puține?

2. (-) Au migrat foarte mulți oameni din industrie. Unii din țară, iar alții spre alte domenii sau spre antreprenoriat cu businessuri fără o legătură neapărată cu publicitatea. Desigur, locurile rămase libere sunt din ce în ce mai greu de ocupat, iar asta am simțit-o cel mai mult în 2018, comparativ cu toți ceilalți 12 ani de agenție.

1. (+) Mi-a plăcut la 2018 că a adus concepte noi de evenimente ca Digitalium sau Rebels and Rulers, dar și că evenimente precum IAA Global Conference, The Power of Storytelling sau Brand Minds au resetat standardele cu privire la evenimentele industriei. Am auzit mai mulți oameni care și-au făcut agenda pe 2019 în funcție de acestea și care vor renunța să participe la  evenimentele care nu sunt de același nivel.

2. (+) 2018 ne-a adus și un nou reper pentru o campanie bine făcută. Iar aici meritul este al colegilor de la Jazz Communication și Rogalski Damaschin PR, împreună cu Melania Medeleanu și echipa ei. În ultima lună am primit 4 briefuri în care ni se cerea „să facem ceva gen MagiCamp”. Desigur, e mai ușor când ai un reper atât de clar, daaaar... “no pressure”. Felicitări, dragi colegi magici!

 

2018 în agenție

În 2018 am învățat să ne alegem mai bine bătăliile, să refuzăm pitchuri care nu par pe bune, pitchuri pe care altă dată le-am fi acceptat „că poate facem figură bună și se îndrăgostește clientul de noi”. De istovitoare, nu au fost mai istovitoare ca în alți ani, dar, pentru că au fost mai puține, am reușit să ne ocupăm mai bine de ele. Așa că am încheiat anul cu clienți noi, precum: Uniqa Asigurări, Inka, Tetra Pak, Asociația ARC, Global Women in Tech, Orange sau ALEF Distribution.

M-am bucurat că anul trecut am reușit să aplicăm și mai bine principiile Cartei Diversității, ai cărei semnatari suntem, și am adus în echipă oameni din alte domenii, precum medicină sau muzică. Internii luați în 2018 în agenție au crescut tare frumos și sunt sigură că anul acesta le vom auzi numele prin prisma unor campanii frumoase.

În 2018 campaniile de care ne-am ocupat și care merită să fie menționate au fost multe, însă cel mai tare ne-a bătut inima la campaniile care și-au asumat o cauză și au făcut ceva pentru ea. De exemplu:

Global Women in Tech își dorește implicarea cât mai multor femei în domeniile STEM.

Sun Plaza s-a alăturat proiectului „Femei pe bancnote”. Încă mai puteți vota sau semna petiția.

Tetra Pak își propune să aducă și în România ambalarea apei la carton.

MedLife, prin intermediul campaniei „Facem România verde”, a plantat o pădure în Munții Făgăraș,  într-o zonă profund afectată de tăierile ilegale, asumându-și un angajament pentru generațiile viitoare. Campania a fost dublu premiată în 2018: la Romanian CSR Awards și PR Award.

Și cum aș putea uita de campania noastră de primăvară, când, împreună cu voluntarii de la Viitor Plus, am plantat 1 hectar de puieți de plop în județul Călărași. 

Iar acestea sunt doar câteva dintre campanii, pentru că trebuie să trec și la următoarele întrebări. :) Le mulțumesc clienților pentru încredere și colegilor pentru pasiune și sper să avem cât mai multe campanii inimoase și în 2019.

 

Cât din atmosfera generală a lui 2018 s-a resimțit în publicitate

Se spune despre industria noastră că locuiește într-o bulă cu pereți opaci și groși, dar, chiar și așa, România de azi și situația politică de la noi ne dau de lucru în plus. Suntem afectați de tot ce ne înconjoară, ceea ce mută focusul de la ce avem de făcut de fapt. Urmărim protestele, nu ne lasă indiferenți statisticile cu milioanele de oameni plecați din țară și facem campanii care să aibă mesaje motivaționale și pline de speranță.

 

Cuvântul anului 

MagiCamp

 

”Purpose”

Categoric. Dacă în anii trecuți ne refeream la “purpose” ca la un trend, acum a devenit common sense. Au fost multe campanii de acest fel în 2018 și se anunță și mai multe în 2019, atât în industrie, cât și la noi în agenție.

 

Anul centenarului

Recunosc că, având o fire patriotică, mi-au atras atenția campaniile sau încercările de campanii ale brandurilor făcute cu această ocazie. E bine că s-a vorbit mult despre acest subiect, dar parcă aș fi vrut să văd și niște angajamente mai solide pentru următorii 100 de ani. Impresia mea generală a fost că ne-am lăudat cu ce au făcut cei de dinaintea noastră, ne-am cam plâns de cum suntem acum și ne-am ferit să ne asumăm că urmașii noștri vor avea ce sărbători la 200 de ani.

Însă eu sunt și optimistă, nu doar patriotă, așa că sper că cel de-al 100-lea an al României, cu toate campaniile făcute pe această temă, au convins niște români să nu plece din România.

Și, din ce s-a făcut în 2018 pe acest subiect, am citit cu interes studiul celor de la D&D Research și am apreciat curajul celor de la ROM.

 

Campanii mișto

Am spus și mai devreme că preferatele mele au fost campaniile cu sens, așa că, bravo pentru:

MagicHome

Predict to prevent de la Samsung:

The Pregnancy Pause:

 

Un strop de optimism

Mi-a plăcut 2018 pentru că a fost anul în care, alături de colegii mei, ne-am ocupat mai mult și de noi. Pe lângă lucrul de zi cu zi pentru briefuri, pitchuri, campanii, clienți etc., în 2018 am găsit timp și resurse și pentru alte activități, precum implicarea socială, activități în echipă, învățare etc.

De la începutul anului trecut avem o campanie internă care se numește „Nicio lună fără o faptă bună”, ocazie cu care ne-am implicat în proiecte și campanii de suflet: reciclăm selectiv toate deșeurile din agenție, am plantat un hectar de copaci, ne-am implicat pro bono în diferite campanii, am făcut voluntariat pentru copii și, lunar, colegii din agenție au mers la un centru de zi și le-au împărtășit diverse lucruri interesante, precum și multe altele. Cred că, dacă ar fi să fac un top cu cele mai bune lucruri ale lui 2018, această campanie ar fi în top și le mulțumesc colegilor mei care se implică cu atât de mult drag.

Ne-am concentrat să devenim și mai buni, așa că 2018 a fost un an în care învățarea continuă a fost la ea acasă.

Desigur, nu am uitat să ne și distrăm. Am ieșit în oraș cu toată agenția să serbăm pitchuri importante, am fost în team building, am vizitat muzee, am scurtat programul pentru ca, la ceas aniversar, să ne serbăm colegii (care ne-au și adus lichide cu... grade), plus alte activități despre care nu se poate vorbi în public. Aaa… Și am fost delicioși la Cupa Agențiilor la Gătit

Și am mai lucrat la ceva fain în 2018, dar încă e secret. Revenim în câteva luni.

 

Cum te pregătești pentru 2019

Sper ca predicțiile care afirmă că ar veni o criză spre finalul lui 2019 să fie doar zvonuri, pentru că deja avem clienți care și-au redus bugetele și numărul de oameni, dar și clienți care ne cer campanii cu dublu scenariu, cu sau fără criză.

Mă aștept să văd mai multe campanii cu sens. Clienții vor căuta mai mult agențiile cu care să vorbească aceeași limbă, cea a obiectivelor, a rezultatelor în business și a campaniilor făcute să rezolve o nevoie reală de business, nu doar ca să hrănească diferite orgolii creative.

În 2019, cu sau fără criză, voi continua să investesc în oameni și în campanii cu sens, despre care să povestesc la bătrânețe nepoților.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pastel

pastel este o agentie de comunicare cu o abordare strategica si creativa, cu o activitate de 13 ani pe piata din Romania, peste 5.000 de campanii si proiecte dezvoltate, si un portofoliu de clienti din arii diferite,... vezi detalii »

Dosare editoriale

Festivaluri

Sectiune



Related