Sfarsit de capitol in istoria publicitatii romanesti. Graffiti BBDO pune punct

Sfarsit de capitol in istoria publicitatii romanesti. Graffiti BBDO pune punct

A fost prima agentie de publicitate infiintata in Romania dupa Revolutie si aici si-au inceput cariera multi oameni care conduc acum agentii sau departamente importante in companiile romanesti.
Graffiti a fost fondata in 1991 de Cristian Burci, iar un an mai tarziu s-a afiliat grupului BBDO, devenind si prima agentie romaneasca parte a unei retele internationale.

Acum Graffiti isi inchide portile si scrie sfarsitul unuia dintre cele mai reprezentative capitole din istoria publicitatii romanesti. Sfarsit anuntat si de Sorin Psatta, ultimul mohican din poveste, care a inceput in publicitate chiar la Graffiti si aici a continuat sa munceasca 25 de ani:

 

 

-----------------
[Clarificare]
Timp de 26 de ani (din cei 28),  agentia s-a numit si a scris istorie sub denumirea de Graffiti BBDO.
Agentia de publicitate s-a numit Graffiti in 1991- 1992 si in cateva luni din 2019, dupa terminarea colaborarii cu BBDO (Omnicom Group)

Agentia de comunicare Graffiti PR, pornita ca department al agentiei Graffiti BBDO, functioneaza independent din anul 2009 si cu actionariat diferit din anul 2017.
Extra Info:
>> Catalin Chis, despre achizitia Graffiti PR si colaborarea agentiei cu grupul APS: "Pe masura ce vom avansa, vom construi produse impreuna si le vom aduce pe piata")

>> Antreprenorul Catalin Chis este noul actionar majoritar al Graffiti PR
---------------

 

Sorin a ajuns la Graffiti in 1994 si a inceput in departamentul de cercetare. Pe vremea aceea, lucra la ATF alaturi de Lucian Georgescu, care l-a chemat in publicitate: "Acum au nevoie de un sociolog'. I-am zis: 'Bai, eu sunt psiholog'. Atunci mi-a spus: 'Sociolog, psiholog, tot aia e'.
Mi-a spus ca au nevoie de un om pentru ca au facut o cercetare si nu stiu sa interpreteze datele", a povestit Sorin Psatta intr-un articol mai vechi din IQads, la 20 de ani de Graffiti pe piata din Romania.

"Cand m-am dus acolo am gasit un teanc de Excel-uri pline cu firme inventate peste noapte. Urma o prezentare la un client international de care nu auzise nimeni, Knorr, si care voia sa invinga Vegeta pe piata romaneasca. Le-am facut prezentarea aia care un sfert a avut legatura si trei sferturi am inventat-o intr-o noapte.

De acolo a inceput un fel de colaborare, pana cand Diana Tobosaru m-a intrebat daca nu vreau sa lucrez la ei. Am refuzat, asa ca mi-a propus sa vin cand vreau si sa-mi dea un flat salary de 300 de dolari pe luna. Era sa cad de pe scaun cand am auzit. Eu aveam 60 de dolari salariu la ATF. Din momentul ala am venit la Graffiti", isi amintea Sorin Psatta.

In acelasi articol, mai povesteau aventurile lor in Graffiti, la aniversarea a 20 de ani a agentiei, multi alti veterani ai industriei, despre vremurile in care Catalin Botezatu si Gabriela Cristea erau protagonistii unui spot filmat de Florin Calinescu si in care bucataria lui Janine Stefan juca rol de platou de filmare a reclamelor la Dero.

"Cand am venit eu in Graffiti era o efervescenta foarte misto. Erau oameni care puneau pasiune, nu se intrebau cat se castiga sau daca se castiga. Era un intreg etaj al creatiei condus de domnul Psatta", spunea Adrian Preda, fost director de creatie al agentiei

Zilele acestea, urmeaza sa publicam o serie de interviuri noi despre istoria Graffiti, asa cum a fost ea traita de cei care au lucrat acolo. Despre ce a insemnat pentru fiecare Graffiti in experienta personala, dar si ce a reprezentat agentia pentru piata romaneasca. Cum defineste sfarsitul acestei etape publicitatea din Romania si cum se intrevad cele care vor urma. Vom vorbi cu Sorin Psatta, Lucian Georgescu, Adrian Preda, Serban Alexandrescu, Ema Prisca, Cosmin Radoi, Simona Costea, Stefan Chiritescu, Mihai Gongu, Dragos Radulescu.

 

Pana atunci, revizitam trecutul cu 20 de intrebari pentru Cristian Burci dupa 20 de ani de Graffiti BBDO, un podcast realizat la IQads in 2011. 

"Traiam altfel de timpuri acum 20 de ani. Lumea era extrem de curioasa sa decopere lucruri, avea o pasiune extrordinara de a construi lucruri si cred ca asta a contat extrem de mult in a da energie tuturor pentru a face ceva exceptional.

Nu cred ca banii au fost prima motivatie a celor care au inceput acum 20 de ani, ci pasiunea de a construi ceva extraordinar. Pentru cei de acum cred ca pasiunea nu este atat de mare, asa cum era acum 20 de ani, desi cred ca piata in momentul asta se apropie de un moment similar ca cel de acum 20 de ani, in care va fi nevoie de o reconstructie si o reconfigurare totala a pietei de publicitate”, spunea Cristian Burci.

 

Publicitatea ca oportunitate de business in 1991
La momentul respectiv publicitatea a fost o mare oportunitate de business pentru ca era o industrie care nu exista si orice piata care se deschide are nevoie de comunicare si are nevoie de publicitate. Din cauza asta ne-am dus spre publicitate si cred ca nu am gresit si cred ca s-a creat o industrie extrem de puternica si extrem de pozitiva pentru Romania.
Publicitatea a fost la momentul respectiv practic businessul la care m-am uitat sau ne-am uitat, echipa de la inceput. Ulterior, alte idei au venit, dar atunci publicitatea a fost pe ceea ce ne-am concentrat.

Infiintarea Graffiti
Impreuna cu Centrade, la momentul respectiv facusem niste barteruri cu Televiziunea Romana legate de importul unor programe cum a fost Cartea Recordurilor cu David Frost, cum a fost Dallas-ul si dadeam publicitate la schimb lui British American Tobacco pentru Kent. Asta a fost practic inceputul.
Dupa care ne-am apucat sa construim o agentie pentru ca piata avea nevoie de agentie si asa s-a nascut Graffiti.

Surse de motivatie si energie la inceputul proiectului
Intotdeauna mi-a placut sa construiesc si practic in momentul in care construim lucruri si in care cream ceva ma bucur si asta imi da energia pentru a face lucruri. Si energia de atunci nu s-a schimbat cu nimic. O am inca si acum. Si cred ca energia in a porni ceva si a construi ceva este cel mai important lucru pe langa perseverenta.

Acumularea de cunostinte si experienta in publicitate
Am invatat sau stiam ce am putut citi la momentul respectiv din experienta anterioara, dar cred ca foarte mult am invatat si pe parcurs cu clientii si de la clienti si in special de la clientii multinationali.
Dupa care s-a nascut parteneriatul cu BBDO care a adus mult know-how in agentie si pe langa energie si pe langa dorinta de a face lucruri am inceput sa avem mai multa cunoastere si sa lucram mult mai profesionist si sa facem ca piata de publicitate sa evolueze.

Transmiterea invataturilor mai departe catre echipa
Cred ca asta pot s-o spuna cei care au lucrat de-a lungul timpului cu mine acolo. Dar cred ca asta este un proces care se intampla natural in momentul in care lucrezi cu oameni zi de zi, 12-15 ore pe zi si in momentul in care faci echipa cu ei, iar acea echipa construieste ceva extraordinar. Iar eu cred ca noi am construit ceva extraordinar.

Momentul in care Graffiti a inceput sa se sustina singura
Graffiti sa sustinut intotdeauna dar despre o companie eu cred ca trebuie sa faci imbunatatiri intotdeauna.
Nu e un proces care incepe si se termina la un moment dat. Eu cred ca evolutia unei companii inseamna inovare continua.

Primii clienti mari
Cred ca primul mare client a fost Delta Airlines in momentul in care a achizitionat Pan Am (Pan American World Airways) in '91, sfarsitul lui '91 si pentru care am facut o campanie mare de print la momentul respectiv, de branduire a Pan Am in Delta Airlines. A fost o campanie extrem de educativa pentru noi la momentul respectv, a fost si o campanie extrem de profitabila pentru noi.
Si daca ne gandim la un client traditional care a ramas cu Graffiti dupa aceea pentru multi ani si putem sa il consideram pentru ca Delta a fost un client pentru rebranduire, dar clientul cel mai mare si cel mai stabil care a fost printre primii clienti ai lui Graffiti a fost Philip Morris. Wrigley a sosit pe undeva in '92, chiar pe la inceputurile relatiei cu BBDO, dupa care cred ca a fost Pepsi imediat dupa.

Recrutarea primilor angajati
Noi pe vremea de inceput faceam un supliment impreuna cu USA Today care se numea Weekend Plus impreuna cu tineretul liber si parte dintre primii angajati care au fost recrutati au fost recrutati din grupul celor care faceau Weekend Plus. Ca Traian Popescu, Marie-Jeanne Popescu s.a.m.d.

Schimbari de dupa afilierea Graffiti la Grupul BBDO
Afilierea la BBDO s-a produs in '92, cred ca in urma castigarii contului Wrigley si cred ca BBDO a adus un plus de know-how in agentie si un plus de profesionalism si cred ca a fost de foarte bun augur.
Cred ca lumea a avut acces la ceea ce se intampla in retea, oamenii au avut acces la traininguri, lucruri extrem de importante, mai ales pentru o piata tanara cum eram noi in '91-'92-'93 s.a.m.d.

Primele sedii Graffiti
In Invingatorilor cred ca am stat in jur de un an, dupa care ne-am mutat in Hotel Banatul, in Piata Rosetti, si acolo i-as lasa pe altii sa povesteasca, dar Banatul a avut farmecul lui extraordinar, dupa care Graffiti s-a mutat in Calusei, deci in Banatul cred ca am stat inca 2 ani. Dupa care s-a mutat in Calusei, un sediu unde sa spunem Graffiti s-a asezat si a crescut extraordinar.

Cel mai mare motiv de mandrie in cei 20 de ani
Faptul ca in cei 20 de ani eu zic ca am reusit sa cream niste branduri.
Am creat Graffiti ca brand, am creat Kiss-ul ca brand, am creat Prima ca brand, deci sunt niste lucruri care au fost create in ultimii 20 de ani care raman, exista, functioneaza in continuare.

Motivarea echipei: atunci si acum
Eu cred ca traiam altfel de timpuri acum 20 de ani, cand lumea era extrem de curioasa sa descopere lucruri, avea o pasiune extraordinara de a contrui lucruri, si cred ca asta a constat extrem de mult in a da energie tuturor pentru a face ceva exceptional. Nu cred ca banii au fost prima motivatie a celor care au inceput acum 20 de ani, ci pasiunea de a construi ceva extraordinar.
Pentru cei de acum cred ca pasiunea, sau asa vad eu oarecum din afara, eu cred ca pasiunea nu este atat de mare asa cum era acum 20 de ani, desi cred ca piata in momentul asta se apropie de un moment similar ca cel de acum 20 de ani in care va fi nevoie de o reconstructie si o reconfigurare totala a pietei de publicitate si aceasta reconfigurare si reinventare a pietei de publicitate nu va putea fi facuta decat din nou, cu multa pasiune, perverenta si multa energie.

Concurentii Graffiti de la inceputuri
Concurenta a existat intotdeauna. Era diferita la vremea aceea. In ‘91-‘92 concurenta era Clip, Enoiu, care astazi e actualul McCann, Romku despre care foarte putina lume vorbeste astazi, dar multi din piata il cunosc Reese Peale, dar concurenta exista, poate mai rudimentara decat astazi, dar exista.

Pe vremea aceea cred ca eram mai putin prieteni decat suntem astazi. Cred ca acum agentiile sunt mult mai prietene decat erau atunci. Atunci concurenta mergea uneori la lucruri personale, cee ace cu anii am constatat ca nu era cel mai bun lucru si cred ca si prietenia de astazi, dintre diversi oameni din agentii, cu plusurile si cu minusurile, sau cu suisurile si coborasurile acestor prietenii ajuta la evolutia pietei.
Cred ca acum exista mai mult confort decat la lume in general, decat exista acum 20 de ani si piata e mult mai relaxata decat era acum 20 de ani. Si cand spun mult mai mult confort si cand spun mult mai relaxata nu ma refer neparat la faptul ca in urma cu 20 de ani nu exista confort si relaxare, ci ma uit la ambitia care exista atunci, versus ambitia care exista astazi. Asta neinsemnand ca piata de astazi nu e o piata extraordinar de matura, solida, intr-o industrie extem de profesionista.
Cred ca relaxarea asta aduce ceva din ce aduce criza economica pentru ca aceasta relaxare se intampla uneori in momentele care preced o mare schimbare, si eu cred ca la ora actuala piata de publicitate se afla in fata unei mari schimbari, o schimbare care va necesita reinventarea pietei.

Schimbari in publicitate/ O noua directie in publicitate: tipuri de media
Daca ne uitam in urma cu doi ani aveam practic ca media numai media traditionala.
In ultimii doi ani mediile sunt cel putin patru: media traditionala, media digitala, media sociala de genul Facebook si Twitter si partea de mobil. O industrie de publicitate nu va fi completa decat atunci cand va putea construi, crea mesajul, continutul adecvat pentru toate cele patru tipuri de mdia.

Cred ca toate agentiile de media din Romania sunt constiente de faptul ca mergem intr-o noua era si cred ca exista eforturi mari in marile agentii din Romania de a se adapta noilor trenduri din publicitate si din media.
Cred ca pana la urma marketingul va fi extrem de legat sau va fi undeva la intersectia dintre continut, marketing si tehnologie.

Structura grupului din Romania in prezent si potentialul de crestere
Graffiti, Proximity, Media Direction, Graffiti PR, Exact, care e o companie de research, Carlo, Kaleidoscop in partea de digital. Eu cred ca cresterea va veni, inca o data, de la intersectia continutului cu marketingul si cu tehnologia.
Cred ca tehnologia si continutul vor juca un rol extraordinar in marketingul si publicitatea urmatorilor zece-douazeci de ani.

Viitorul marketingului: continutul si tehnologia
Internetul si mobilul, marind suprafata de media, cele patru  medii de care vorbeam mai devreme: media traditionala, media digitala, media sociala si mobilul, avand extrem de multe modalitati de a distribui continutul cred ca vom intra intr-o era a personalizarii, in care media va deveni personalizata si marketingul va trebui sa devina personalizat.
De asta, spun intotdeauna ca continutul si tehnologia vor fi parteneri de nedespartit cu marketingul.

Masuri luate pentru ca Graffiti BBDO sa nu rateze oportunitatile online-ului
Daca in ultima vreme am discutii destul de dese cu cei din Graffiti, si nu numai cei din Graffiti, din toate companiile, ele sunt legate de digital si de media social si de mobil si cred ca exista o insistenta a mea deosebita ca ei sa inoveze, sa intre in continut, sa fie extrem de prezenti in ceea ce cred eu ca va deveni noua zona de marketing in cele patru medii.
Traim o epoca in care consumatorul vrea sa vada continut cand vrea el, unde vrea el si cum vrea el si media traditionala oarecum e un, televiziunea sa-i spunem, e un appointment T.V.A., intalnire cu Stirile ProTV de la ora 7, sau ai intalnire cu Miliardarul la ora 9.
Cred ca viitorul e reprezentat de faptul ca vom vrea sa vedem continutul fie pe tableta, fie pe computer, fie pe televizor, dar cum vrem noi, unde vrem noi si cand vrem noi.
Tocmai de asta spuneam ca din ce in ce mai mult se va merge pe o personalizare a mediei pentru fiecare dintre noi, pentru ca informatiile care digitalul le da despre un consumator sunt absolut senzationale si vom putea personaliza si continutul si mesajul in viitorul apropiat.

Agentia de succes a urmatorilor 20 de ani
Fiind extrem de proactive, inventand lucruri pentru ca eu cred ca asa cum acum douazeci de ani era un moment in care sa creezi piata de publicitate trebuia sa inovezi foarte mult, cred ca ne aflam din nou intr-un moment in care inovatia este extrem de importanta pentru a ramane un lider in piata.

5 lucruri pe care trebuie sa le stie orice manager de agentie de publicitate din Romania
1 - sa inoveze, 2 - sa fie creativi, 3 - sa fie perseverenti, 4 - sa creada in produsul lor, 5 - sa fie intotdeauna atenti la profitabilitate.
Si mai e un lucru ‘Client is always right.’

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Centrade Cheil

Centrade | Cheil este una dintre cele mai mari companii de comunicare din Romania si HUB regional Sud Estul Europei (10 piete). Ca agentie integrata, Centrade | Cheil are capabilitati de coordonare la nivel de... vezi detalii »

Sectiune



Related