[Noul context] Simona Hancu: Comunicarea la intersectia dintre industrii poate crea proiecte frumoase

[Noul context] Simona Hancu: Comunicarea la intersectia dintre industrii poate crea proiecte frumoase

Incepem articolul acesta cu un banc pe care ni l-a spus Simona Hancu, Founder Pattern Studio: “În America rulează „Om bogat, om sărac”, în Rusia rulează „Om sărac, om sărac”, iar în România rulează „Om trăi şi om vedea”. Umorul e bun, ajuta. Ne scoate din inertie, ne ajuta sa descoperim o perspectiva noua, mai da la o parte greutatile lumii de pe umerii nostri. Umorul va ajuta si brandurile, crede Simona Hancu, sa transmite mai autentic mesajele, sa scape de senzatia de artificial.

Ma astept sa vad multi micro influenceri si vloggeri in comunicare, in lipsa activarilor clasice, cat si canale noi pe care brandurile sa le abordeze, cum ar fi Twitch, Fortnite, Tik Tok, spune Simona

Vorbim cu Simona Hancu in continuare despre izolare, lucrul de acasa, cum se dreseaza creativitatea pe timp de criza, strategii si incertitudini, efectele asupra businessului și asupra industriei, descoperirile și concluziile care s-au sedimentat pana acum in pandemie.  

Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe story@IQads.ro cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta. 

 

Când ați început să observați impactul în business    

Luna martie a fost luna in care ni s au anulat doua proiecte mari pe motiv de covid, plus inca doua pitchuri amanate. Din fericire derulam majoritatea proiectelor in online si nu am fost semnificativ afectati de aceste decizii. 

Am zis sa profitam de perioada asta si sa ne ocupam de lucrurile pe care le lasam mereu la urma, legate de Pattern, de la site, pana la promovare si texte si proiecte interne Pattern.

Dupa aceea au venit proiectele unul dupa altul, unul mai urgent ca altul.

 

Strategia de criza 

Abordarea noastra pe termen scurt a fost sa ne organizam mai bine, pentru a ramane eficienti. Inainte nu lucram intern in Asana, foloseam doar sharedpoint sii doar pentru clienti foloseam Trello sau Jira sau Slack. De cand ne am izolat am resimtit cu totii nevoia de a strange randurile si atunci, pe langa mailuri si call urile pe status si proiecte, am setat sa comunicam prin Asana.

 

Cum au reacționat clienții      

In functie de specificul industriei – avem clienti din industria de tech& mobile care au fost afectati si in acest caz fie s au amanat proiecte, fie am avut bugete renegociate. Din pacate am avut si situatii in care s au anulat proiecte, dar ne asteptam la asta. Alti clienti au fost foarte dornici sa calam motoarele in online pentru a si sustine business-urile. Am avut client care la inceputul crizei a oprit contractul, iar in Aprilie a revenit constient fiind ca existam beneficii daca lucram impreuna. Avem si situatii fericite, am castigat un pitch si doi noi clienti in perioada asta

 

Proiectele în desfășurare și viitoare  

Cu totii incercam sa ne adaptam in contextul in care se renegociaza bugete sau se inchid proiecte. Discutiile sunt short term acum si nu mai putem proiecta pentru urmatorul an cand vorbim de un proiect. In ciuda acestui context de criza, observ atat la clienti cat si la noi ca echipa ca suntem mai uniti. Cumva, incercam impreuna sa trecem peste aceasta perioada si suntem constienti ca trebuie sa depunem cu totii eforturi. Paradoxal, cred ca este si cel mai potrivit timing pentru o abordare strategica atat la noi cat si la client.

 

Cum ati regandit procesele

La nivel de procese nu s-a schimbat mare lucru, munca noastra era destul de focusata pe online.

Cu exceptia introducerii unui tool de project management nu as putea spune ca am regandit procese. In schimb, am realizat cu totii ca muncim mai mult si comunicam mult mai sustinut. Serviciile de web design web development au crescut si cele de video, animatii.

Suntem intr-o etapa de extindere si ne-am propus sa ne tinem de plan, in ciuda contextului. In momentul de fata suntem aproape de a finaliza oferta pentru un rol de Business Development Director in San Francisco. Urmeaza sa semnam un nou contract pentru pietele germane

Pe langa asta avem in plan sa dezvoltam produsele noastre.

Mai sunt si schimbari la nivel de structura echipa si servicii noi pe care le vom anunta in curand.

 

Etapele reinventarii

Incercam sa ne tinem de planul de dezvoltare al agentiei, in ciuda acestui context. Ne adaptam pe parcurs in functie de pasii pe care reusim sa-i parcurgem pe acest traseu, cu mindset-ul ca vor fi situatii cand va trebui sa-i revizuim. O parte din business ne asteptam sa se piarda, iar aici va trebui sa pivotam cu siguranta, iar in paralel vorbim de persistenta, asumare de riscuri si organizare eficienta.

 

Noua normalitate

Asta imi aminteste cu de bancul ala “În America rulează „Om bogat, om sărac”, în Rusia rulează „Om sărac, om sărac”, iar în România rulează „Om trăi şi om vedea”.

Ca dupa orice criza, vom fi mai precauti si mai focusati pe obiective. Cu un ochi la short term si cu celalalt la strategie.

Vor fi si lucruri pe care le vom fi invatat, de pilda perceptia fata de lucrul de acasa, reducerea numarului de intalniri la client si inlocuirea lor cu un Zoom sau Slack.

Va trebui sa fim asertivi, indrazneti si uneori sa renuntam la orgoliile tipice industriei pentru a dezvolta un proiect fain.

 

Starea de izolare

Izolarea si colaborarea suntem termeni opusi si totusi am fost nevoiti sa integram intr un mod de comunicare cele doua, constant si facil pentru toata lumea. Mental, reformarea asta la nivel de echipa poate fi dificila. Cand erai la birou strigai o idee, dadeai un feedback peste umar, faceai un brainstorm la cafeneaua de jos, etc. Toate tool-urile existente nu pot compensa acel mod de comunicare specific fiecarei echipe. Mai mult, termenul de dispozitie ( “mood”) cred ca a fost in final acceptat si reglat ca un comportament obisnuit. Avem Zoom, Asana, sharedpoint, drink call ul cu echipa de vineri si totusi simtim nevoia cu totii sa tinem 1:1. Daca inainte erau sedintele nesfarsite, acum sunt calls-urile care par ca se multiplica constant.

Diferenta ar fi ca simtim necesitatea acestei forme de comunicari si alinieri constante. Un lucru pe care-l am apreciat la echipa este ca a devenit mai unita si chiar ne-am testat pozitiv pe incredere si work ethics.

 

Lucrul de acasa

Lucrul de acasa il vad ca pe un zmeu cu trei capete. Anxios sa le faca pe toate si cu toate capetele infometate, fiecare vrand altceva : jobul, rolul de mama si cel casnic. La inceput am incercat sa le fac pe toate. N-am reusit. Copilul avea impresia ca e intr-o vacanta continua. O saptamana intreaga mi am facut nervi cu toate aplicatiile si parolele si temele de trimis si copilul de convins ca asta e the new school. Kinderpedia, mykoolio, googleclassroom, whatzup si messenger. Parole de resetat, orar de reconfirmat, discutii interminabile si nervi. 

Cu echipa am incercat sa ne organizam mai bine pe procesul de creatie si ne-am setat vinerea ca ziua de aruncat idei si strategie. Ulterior nu am reusit sa fim constanti fiindca au venit proiectele dar sper cand ne mai linistim sa pastram ziua de vineri doar pentru asta. Am incercat sa ne imaginam logos-urile unor branduri locale in vremea covid si a iesit un proiect frumos.

Avem mai multe proiecte in house pe care am dori sa le dezvoltam dar de cele mai multe ori se intampla sa le amanam din lipsa de timp. La client am observat in perioada asta ca, desi se cere sa fim mai creativi, exista o rezerva mai mare in aproba concepte mai indraznete.

 

Comunicarea brandurilor

Este mai necesar ca oricand sa pastram autenticul in comunicare. Nu fa campanii de dragul PR ului sau pentru premii ci fa-le ca sa rezolve o situatie, sa raspunda unor necesitati. Recunoasterea ar trebui sa fie consecinta si nu miza. Ar fi bine sa ne ferim de ipocrizie.

In rest, vorbim de aceasta solidaritate care s a vazut si sunt cateva proiecte care au fost realizate din dorinta unor oameni si companii de a rezolva si ajuta.

Nu facem mesaje de CTA de pe urma covid-ului, asa cum am vazut la un producator local de paine.

Daca nu ai ceva de comunicat onest si in asa fel inca sa rezolve una din problemele cauzate de aceasta izolare / covid19 mai bine nu comunici nimic.

Exista un sentiment generalizat de frica iar companiile ar trebui, atunci cand comunica sa tempereze putin acel sentiment, in functie de industria pe care o reprezinta. Consolidarea increderii e relevanta in acest caz, fie ca vorbim de calitatea produsului, de igiena procesului de productie, etc. Brandurile trebuie sa transmita empatie si incredere. 

 

Ce fac brandurile

Brandurile incearca sa ramana relevante, desi multe industrii au fost afectate. Si sigur ca primul mesaj a fost cel de #staiacasa.

Mi a placut campania celor de la Heineken foarte mult, si cateva initiative ale unor branduri locale care s au reinventat din zona de horeca. La fel si efortul altor companii in a ajuta sistemul medical. 

Exista o nesiguranta generala, nu stim cum ar trebui sa se intample lucrurile, asta inseamna ca ma astept sa vad multe teste si mai putina constanta in comunicare, ceea ce nu recomand. Este nevoie de mesaje pozitive, dar nu exagerate si de un tone of voice cat mai natural. Cred ca este vremea comunicarii de tipul “tell it like it is”.

Si ca umorul in comunicare va ajuta brandurile sa transmite acele mesaje, fara a fi artificiale. Ma astept sa vad multi micro influenceri si vloggeri in comunicare, in lipsa activarilor clasice, cat si canale noi pe care brandurile sa le abordeze, cum ar fi Twitch, Fortnite, Tik Tok. Comunicarea la intersectia dintre industrii poate crea proiecte frumoase.

 

Campaniile din izolare

Inevitabil, campaniile vor fi focusate pe mesaje legate de grija, protectie, igiena, sanatate.

Brandurile pot investiga noi teritorii din zona de sanatate, fie ca vorbim de fashion, tech, electrocasnice sau sport

Alte directii ar fi de bucuria momentului prezent sau in familie si reintoarcerea la pamant si traditii romanesti cat si revederile de orice fel.

 

Efecte asupra domeniului 

Bugetele au fost blocate, taiate sau proiectele au fost amanate. Vor fi planuri pe termeni scurt, bugete revizuite, si probabil, vom vedea o competitie crescuta. Ca in orice perioada de criza, vor disparea unele agentii si vor reaparea altele. Suntem in pandemie si efectele vor continua, ma astept ca cel putin urmatorii doi ani sa fie pe realiniere de business si adaptare.

 

Adaptarea

Cu totii incercam sa tinem pasul si sa ne adaptam. Este o situatie noua si din pacate avem doar scenarii pe termeni scurt.

 

Initiative comune

Ne-am bucurat sa fim alaturi de clientul nostru Auchan in proiectul Unitatii de Suport Medical Bucurestii Noi prin dezvoltarea platformei in timp record. 

Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe story@IQads.ro cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Initiative Romania

Initiative este una dintre cele mai mari retele independente de media din lume, asigurand servicii specializate de strategie, planificare si cumparare de media. Initiative este membra a Interpublic Group of... vezi detalii »

Dosare editoriale

Oameni

Sectiune



Branded


Related