Căutarea asistată de AI: cum schimbă ChatGPT și agenții inteligenți regulile jocului pentru branduri”

Căutarea asistată de AI: cum schimbă ChatGPT și agenții inteligenți regulile jocului pentru branduri”

“Vreau o bancheta pentru balcon in stilul celor din serialul Friends”.
Asa suna acum nevoile clientilor, transpuse in cautari pe care le adreseaza agentilor AI, precum ChatGPT.
Google Search nu poate procesa o astfel de cautare, fie iti da rezultate legate de serialul Friends, fie iti cauta mobilier pentru balcon, uneori afisand chiar rezultate nerelevante, daca un brand a avut interesul sa liciteze pe o anumite familie de cuvinte cheie. Motoarele de cautare clasice nu inteleg nuantele, dar ChatGPT are solutii la nevoia ta. Din cateva intrebari care contruiesc o conversatie tip search (cautare), iti va gasi o solutie potrivita tie.

Prin urmare, agentiile au treaba in perioada urmatoare: sa-si sustina clientii si brandurile, in a se adapta modului in care consumatorul se rapoarteaza la informatia disponibile pe internet. Mai ales in ceea ce priveste alegerile si achizitiile.

Ne-am propus prin acest articol sa avem o abordare comnstructiva si optimista legata de viitorul industriei de comunicare. Ne dorim ca atat clientii Spoon, cat si cei interesati sa gaseasca in echipa noastra expertiza si sustinere

Consumatorii gasesc mai comod si mai personalizat un dialog cu un agent AI, de cele mai multe ori ChatGPT (intre0,9 și 1,8 milioane de români folosesc activ ChatGPT lunar) fata de Google. Motivul este faptul ca agentii AI, precum ChatGPT, Perplexity si Gemini reusesc sa te ghideze intr-o conversatie catre un raspuns care tine cont de mai multe critetii de cautare si de nevoi mai specifice ale consumatirilor. Si astfel este de inteles de ce si noi, apelam la ei sa ne ajute sa castigam timp si sa structuram un volum mare de informatii disponibile online.

Ma iau pe mine ca exemplu, cand imi caut un hotel, de multe ori pornesc de la motorul de cautare Booking.com si caut intotdeauna o locatie care sa-mi ofere o camera fara zgomot si cu o saltea tare, intr-un buget anume. Ca sa fac o alegere buna,  de multe ori investesc cateva ore bune pe care le  dedic lecturii reviews-urilor cautand mentiuni legate de linistea din camera si fermitatea saltelei.  Daca fac aceeasi cautare cu ChatGPT, criteriile mele de selectie sunt luate inconsiderare si in cateva minute, ajung la o lista scurta de hoteluri potrivite nevoilor mele.

Experții ne recomanda noua, agentiilor de publicitate, să adoptam cat mai repede automatizarea, chiar si atunci cand gandim reclamele pentru ca ele sa fie adaptate modului AI. In cazul motorului de cautare Google,  asta inseamna folosirea soluțiilor de publicitate automatizate Performance Max și AI Max pentru căutare. Cuvintele cheie vor fi în continuare relevante, dar rolul lor nu va fi la fel de dominant ca în căutarea tradițională. Brandurile vor trebui să experimenteze cu cuvinte cheie mai flexibile, mai complexe, pentru a găsi publicuri trecute cu vederea.

Asta consider ca este una dintre cele mai valoroase beneficii ale cautarilor cu AI: ajungi la audiente interesate dar pe care in trecut le ignoram caci nu puteam   genera rezultate relevante pentru cautarile complexe si nisate.

Funcțiile de inteligență artificială (AI) ale Google, disponibile acum si in Romania, ofera o prezentăre generala pe cautarea activa oferita de inteligența artificiala. Aceasta este urmata de linkuri relevante pentru a ajuta oamenii să găsească rapid și fiabil informațiile pe care le caută, precum și pentru a-i ajuta să exploreze conținut pe care poate nu l-au descoperit înainte. Deci, acest Google AI overview ofera un sumar pe cautarea activa si se afiseaza in ecranul de sus din pagina de search. Practic, agentii AI schimba modul in care primim raspuns la o cautare specifica, de la o lista de link-ul la o conversatie in mai multi pasi, pe care o conduci tu, in relatie cu agentul AI.

 

Ce s-a schimbat

In modul de search clasic (Google Search), utilizatorul scria un cuvânt-cheie, primea o listă de linkuri, si alegea ce link să viziteze. Brandurile se concentrau pe SEO, campanii PPC și optimizarea paginilor pentru a urca în topul rezultatelor.

In noul model de cautare, cu agentii AI, utilizatorul pune o întrebare complexă, iar AI-ul livrează direct un răspuns sumarizat, deseori fără să mai afișeze surse vizibile. Interacțiunea seamănă mai mult cu o discuție decât cu o „căutare”.

Efect major pentru branduri si agentii consta in faptul ca  linkurile nu mai sunt „scena principală”. Conținutul brandului poate fi preluat, reinterpretat sau sintetizat fără ca utilizatorul să interacționeze direct cu site-ul.

 

Cum eficientizezi ca să apari în rezultate

Pentru agentiile de publicitate si branduri paradigma se schimba, in sensul ca trebuie sa rescriem continutul de pe site-uri pentru a fi “prietenos” cu modul in care agentii AI cauta informatia. Intr-o prima faza, pentru ca acest proces nu se poate face peste noapte, brandurile vor observa o scadere a traficului organic direct, si a traficului venit din Gogle search, organic si paid.

Acest fenomen se datoreaza faptului ca AI-ul răspunde dintr-un mix de surse și baze de date proprii, reducând nevoia utilizatorului de a vizita site-ul.

Devine important ca brandul sa fie considerat de AI ca „brand de referință”. Dacă brandul nu este perceput ca autoritate de AI, va fi ignorat în răspunsuri. AI-ul tinde să menționeze surse de încredere, deja recunoscute și validate. Prin urmare redevin importante mentiunile si link-urile afiliate cu surse de trafic credibile, populate de opinii ale consumatorilor.

In acest moment nu știm exact ce criterii folosește un AI pentru a cita surse — spre deosebire de Google Search unde avem ghiduri SEO clare. Acest proces este determinat si de etapa in care ne aflam si in care companiile care detin agentii AI inca negociaza protocoale cu mariile companii producatoare de continut pentru a reglementa drepturile de prioprietate intelectuala. Se poartă negocieri si privind distrubutia surselor de venit ale trusturilor media, dependenta de traficul platit si de advertising. Optimizarea se mută de la „search engine optimization” la „AI engine optimization” (AEO).

Brandurile mai trebuie sa treaca de un filtru, momentan neclar, ce tine de felul in care agentii AI filtreaza informatia disponibila si o transforma in recomandare catre client.  Acest agent are puterea de a rezuma, reinterpreta sau chiar omite elemente-cheie.

 

Ce putem face sa ajutam brandurile?

Sa creem pe site-urile de brand dar si pe forumuri si marketplace-uri conținut de încredere și ușor de citit de către AI. Conținutul trebuie sa fie bine structurat, factual, cu surse clare, caci asa lectureaza si opereaza agentii AI. Pe bullet-point-uri si pe categorii de informatii.

Continutul trebuie sa fie publicat în formate pe care AI-ul le poate interpreta ușor (articole, studii, date structurate).

Pentru ca brandul sa capete valoare de “autoritate” trebuie sa facilitam colaborari cu media recunoscute și apariții în publicații relevante pentru a construi o reputație solida in online. Trebuie să atragem mențiuni în contexte independente sau evenimente, testari de produse IRL, intalniri cu comunitățile de consumatori, etc. Ajuta si daca brandul are la randul lui propriul chatbot/agent AI de brand sau parteneriate cu platforme care alimentează asistenții AI intrucat acest limbaj este usor de recunoscut de agentii AI.

Brandurile internaționale mari au șanse mai mari să fie recomandate pentru că apar frecvent în surse pe care AI-ul le consideră „de încredere” (publicații, liste, review-uri)

 

Concluzie

Căutarea asistată de AI nu este doar o schimbare tehnologică, ci o schimbare de paradigmă: de la „optimizarea pentru o listă de rezultate” la „optimizarea pentru un răspuns conversațional”. Brandurile care vor reuși să devină „prima sursă în mintea AI-ului” vor câștiga vizibilitate și relevanță într-un peisaj unde utilizatorul nu mai vede neapărat sursa, ci doar răspunsul. Nu mai optimizezi pentru a fi văzut, ci pentru a fi menționat. Nu mai concurezi pe prima pagină Google, ci în „mintea” unei inteligențe artificiale. Dacă nu ai prezență online optimizată și clară, AI-ul nu te va „vedea” — chiar dacă ești disponibil local.

Am vrea sa stim care consideri ca sunt provocarile unui brand local in contextul acestor schimbari si daca iti putem fi de ajutor, putem incepe o conversatie.

------------
Claudia Chirilescu, Director General Spoon Comunicare Digitala & Media

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Spoon Media

Spoon a inceput in 2003 ca o agentie de strategie de media dar a evoluat diversificandu-si serviciile catre o agentie de comunicare digitala si media. Obiectivul Spoon este sa combine experienta de analisti de date... vezi detalii »

Companii

Sectiune



Branded


Related