[Conferintele FIBRA #2] Agentii si clienti. De la mind=blown la casnicie cu happy end

[Conferintele FIBRA #2] Agentii si clienti. De la mind=blown la casnicie cu happy end

Clientii de pe vremuri sunt de pe Venus, dar noi ne-am propus sa ii aducem pe toti - si agentii, si clienti - pe Pamant, si-a propus Victor Dobre (Director General, IAA Romania), moderatorul panelului "Are clients from Mars & agencies from Venus?", cu care a debutat ziua 2, de la FIBRA #2.

Au venit pe teren comun Serban Alexandrescu (Managing Director, Headvertising), Cristiana Belodan (Executive Director, GMP Advertising), Mihai Fetcu (Creative Director, Geometry Global Bucharest), Cristina Hanganu (Communication & CSR Director, Lidl Romania), Hortensia Nastase (Vice President Creative Services, MullenLowe), Ruxandra Rau (Brand & Communication Strategy Director, Telekom Romania), Oana Stincel (Marketing Director, Macromex), Victor Teiosanu (Premium Brands Director, URSUS Breweries) si Sorin Tranca (Managing Partner, Friends\TBWA). Si aici, la granita, au povestit de toate despre aceasta relatie mult incercata a publicitatii romanesti. De rau, de bine, cu ras si plans. Dar mai intai:

 

Un cuvant

Un singur cuvant, a cerut Victor Dobre de la colegii de panel, pentru a descrie relatia dintre agentie si client.

"Un cuvant pe care l-as pune intre agentii si clienti e agilitatea. Definitia cea mai simpla e tensiunea, dar prefer varianta asta", incepe Sorin Tranca seria definitiilor.

Cristiana Belodan ar defini relatia ca una solara: "E aspiratia noastra sa ajungem sa ne incalzim reciproc si sa ne transferam energia".

Alexandrescu propune empatie. "We don't feel them,  they don't feel us. Nu e o relatie, e un geam de sticla. E o mare lipsa de empatie  si nu ne  ajutam unii pe altii. Am mostenit chestia asta, dar inainte era o scuza, nu stiam mai  bine, acum nu mai  avem nicio scuza sa schimbam sistemul asta".

Fetcu are o comparatie din perspectiva a 20 de ani de cand lucreaza in advertising: relatia agentie-client e ca o casnicie. "Si ca orice casnicie romaneasca e de trei feluri: traditionala, din obligatie. Cea din interes, unde nu e vorba de niciun sentiment. Si mai e cea din dragoste, unde lucrurile pleaca de la credinta in aceleasi valori. Apoi incepe partajarea"

Cristina Hanganu crede ca ceilalti vorbitori  sunt prea cuminti: "Cuvantul meu e mindfuck. Eu cred ca nici unii si nici ceilalti nu ne luam timpul sa intelegem businessul celorlalti".

Incredere, pune pe lista Ruxandra Rau. "Pornesc de la ideea ca agentia imi vrea binele. Si ca pot sa sufere alaturi de mine, atunci cand dam gres. Ar mai fi si respectul. E trist cand ne pretindem specialisti  in comunicare si nu putem comunica unii cu altii, clienti si agentie, si nu putem trece de barierele ego-ului".

Hortensia Nastase face un upgrade la casnicia lui Fetcu si spune casnicie cu happy end. Ca sa nu zica cu orgasm (Ba uite ca a spus).

Oana Stincel, sportiv de performanta, crede ca vorba de e un joc, in care fiecare are rolul lui. Jocul de unul singur nu e amuzant, asigura ea.

 

De bine si de rau

"89 de modificari pe un cut", incepe lista povestilor nefericite Sorin Tranca. Mihai Fetcu aduce o  poveste veche, pentru ca s-a  clasat cazul. Clientul era Adevarul, iar spotul presupunea ca Cristian Tudor Popescu sa joace in el. "Totul a fost minunat pana la filmare, era prima reclama a lui Nae Caranfil. CTP a zis: nu scriptul asta, am  eu textul meu. Era un text lung. Ceva cu zidurile  manjite de sange de la Revolutie".

Avem si lucruri bune. "Ma suna clienti cu care nu mai lucram de mult.  Ma suna de ziua mea si ma intreaba ce mai fac. Casnicia de interes s-a dus demult, acum lucram pentru concurenti, iar telefoane ca  astea confirma ca am facut  un lucru bun. Se conserva relatii umane, fara sa duca undeva", spune Sorin Tranca.

"Toti incercam sa ne aratam partile bune: cat de buni, frumosi si destepti suntem, ne aratam penele colorate intr-un dans al  seductiei si nu inteleg de ce asta ar trebui sa se termine la picth", se intreaba Cristiana Belodan.

 

Schimb de roluri

S-a  incercat si o punere in papucii celorlalti. Avem clienti care si-au luat rolul de agentie.  Iat-o pe Ruxandra Rau: "Draga client, de ce nu imi spui DE CE nu iti place? As avea nevoie de argumente pentru feedback, ca sa pot lucra cu asta".

Cristina Hanganu: "Draga client, as aprecia daca ai avea timpul sa scrii un brief decent. (aici s-a aplaudat in sala). Si daca eu am reusit sa inteleg ce vrei dincolo "de putin mov si ceva in social media", sa iti iei si tu timpul sa imi raspunzi cu mai mult de Hmm,  Da, sau smiley". (S-a aplaudat iar).

Victor Teiosanu: "Draga client, chiar daca esti foarte creativ si intelegi cel mai bine brandul, dupa a 4-a  prezentare cand s-a  schimbat iar bireful  si ne-am intors la ideea de la inceput, ar fi bine sa ai incredere in noi".

Serban Alexandrescu iese din rol, insa, si e serios. "Agentiile nu mai pot face lucrurile pe care ar  trebui sa le faca. Sa ne dezvoltam oamenii, de exemplu. Alergam tot timpul. Nu mai avem luxul de destindere, de care are nevoie de orice arc compresat. Singurul ajutor de care avem nevoie este un pic de confort financiar pentru a putea sa facem ce faceam inainte".

Se cauta solutii. Hortensia Nastase isi doreste transparenta la pitchuri: bugete si agentiile concurente. In 90% dintre cazuri, aceste informatii nu exista.  "80% din munca finala este un brief bun. Daca creativul isi stie meseria, lucreaza si de placere. Dati-mi ceva care sa ma faca sa lucrez cu placere. Nivelul de informatie trebuie limitat. Brief si relatie. Dar o relatie in care vrei sa fii", conchide Sorin.

Victor Teiosanu crede in solutia "schimb de rol ca sa ne intelegem mai bine": clientul ar trebui sa mearga in agentie  si sa inteleaga mai  bine cum functioneaza lucrurile. Dar si invers, agentia sa vina la client. 

O sa incheiem cu cuvintele Ruxandrei Rau, care ne-au inspirat: "Nu vreau o casnicie cu happy end, ci un happy marriage, nu vreau sa astept sfarsitul sa fiu fericita".

 

Premiile FIBRA reprezinta un demers local necesar pentru a seta nivelul profesionalismului din marcomul autohton si, totodata, pentru a-i sustine dezvoltarea. Prin intermediul Premiilor FIBRA recunoastem, incurajam si premiem valoarea creativitatii locale si readucem entuziasmul si curajul la masa dezbaterilor creative. 
Festivalul este organizat de IQads, platforma media 
dedicata industriilor creative din Romania.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


VML

VMLY&R a preluat FRACTAL Communications, agentia locala parte din WPP, si se alatura  VMLY&R Commerce pentru a oferi brandurilor o experienta conectata.  Preluarea agentiei locale de catre... vezi detalii »

Friends\TBWA

Why work with an agency like FRIENDS\TBWA Bucharest? DisruptionⓇAlmost everyone in the business world knows about disruption, talks about disruption or wants to try it, sooner or later. Well, it’s maybe time... vezi detalii »

MullenLowe

De 29 de ani in Romania, MullenLowe este o agentie de creatie, marketing si brand strategy, care isi propune sa isi pastreze mentalitatea de creativitate antreprenoriala si spiritul dinamic. Agentia se pozitioneaza... vezi detalii »

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related