Mesaje pentru clienti si amintiri din vremurile bune pe scena Galei "10 ani de creativitate romaneasca"

Mesaje pentru clienti si amintiri din vremurile bune pe scena Galei "10 ani de creativitate romaneasca"

Se anunta o atmosfera solemna, impovarata de eleganta si discretie, ca doar o data celebreaza industria 10 ani de creativitate, dar dupa nici jumatate de ora din gala, impunatoarea incapere a Operei s-a transformat intr-o imensa sala de clasa in care elevii neastamparati care stau de regula in ultimele banci se mutasera in primele randuri, sa-l ajute pe Andi Moisescu sa intretina atmosfera, aruncand cu glumite pe scena, pana le vine randul sa-si primeasca urmatorul premiu. Si cred ca asta face diferenta intre oamenii care au reusit sa intre in istoria publicitatii si noi, restul de muritori care stam la birouri asteptand sa mai puna cineva ceva misto pe Facebook ca sa apasam share: ca ei au mereu ceva de spus, in orice situatie si pot fi mereu spontani, isteti si usturator de amuzanti.

 

Nu foarte multi dintre cei premiati au avut un discurs gandit de acasa si cum Leo s-a urcat de 25 de ori pe scena, o sa-mi reprosati ca articolul asta ar fi trebuit sa se numeasca “Gala Bogdan Naumovici”, dar n-am ce face daca omul a venit cu tolba de povesti si-a desertat-o acolo pe scena. Om vedea ce ne mai spune maine seara, la AdBreak #43, alaturi de ceilalti 10 directori de creatie care vor avea ocazia sa ne povesteasca pe indelete cum era pe vremea cand lucrau ei la reclamele care aveau sa ajunga cele mai bune din primii 10 ani de publicitate romaneasca.

Am impartit discursurile in cateva categorii: “Dati-ne bani”, “Ce-o fi cu atata pace si prietenie in sala ADOR-ului?” si “Lasati-ne sa facem lucruri mai creative”.

Daca de la Propaganda au urcat de fiecare data pe scena toti oamenii care au lucrat la respectiva campanie (si, fiind vorba de 15 premii, au avut suficiente ocazii sa ne arate ca nimeni n-a fost ignorat), de la majoritatea multinationalelor au urcat doar directorii de creatie.

Un moment ciudat al serii a fost cel in care doua voci au sfasiat tacerea chiar inainte ca Mihai Gongu (Creative Director, Graffiti BBDO) sa apuce sa-si inceapa discursul despre Pepsi - “Si ieri. Si azi”, intreband: “Andreea, unde e Andreea?”, “Unde e Andreea, Gongule? Andreea Paun? Unde e Andreea?”. E vorba de Andreea Paun-Golban, care a povestit la AdBreak #42 despre campania Pepsi. Mihai i-a multumit Andreei si a enumerat membrii echipei: "Exact, multumim Andreea, multumim Gelu, multumim Andrei si in primul rand multumim Calin si echipei de la Pepsi, fara de care era doar 'ieri', nu 'Si ieri, si azi'". Am aflat apoi ca de fapt Andreea chiar fusese invitata de Mihai sa urce pe scena, doar ca nu reusise sa ajunga la timp. Pentru celelalte premii Graffiti, au urcat pe scena alaturi de Mihai si membri ai echipelor respective – Alina Zaharescu, Cosmin Ezaru, Ema Prisca, Adrian Preda.

Nu stiu daca doar mie mi s-a parut, dar toti cei care au urmat dupa incidentul acesta, desi poate ca aveau de gand oricum sa mentioneze echipa, au parut usor intimidati de amenintarea oprobriului public.

Dar, daca stau sa ma gandesc mai bine, cum nu stim toti cine ar putea fi “Claudia, Georgel, Ioana”, puteau la fel de bine sa nu-i mentioneze deloc. Cu numele de familie, poate ca tot mai intelegeam ceva.

Despre cat de multi dintre cei premiati in acea seara au lucrat in Leo inainte de a merge in alte agentii a punctat Stefan Iordache in discursul sau. La acelasi capitol, Bogdan Naumovici, dupa premiul de la 'Campanii Integrate' pentru Muzeul Antipa: “Multumesc Ghica, Tudorica, Subulica, Gongu, Petrica, va stiti care ati lucrat, sunteti directori de creatie prin tot felul de agentii”.

Robert Tiderle, insa, a subliniat ca oamenii de la Papaya au fost constanti: “Am vazut ca toata lumea se straduieste sa-si aminteasca cui sa-i multumeasca. La noi n-au fost foarte multe miscari. Le multumesc colegilor mei care sunt acolo, in sala”.

Rubrica “Dati-ne bani”

Dragos Musat (Tetelu), recent numit Digital Director la Propaganda: “Am zis ca intru in publicitate sa facem o treaba si as vrea sa schimb un singur lucru. In primul rand vreau sa va spun de ce zice lumea ca online-ul este o industrie de viitor. Ca sa dea in viitor bugetele alea mari pe care le da la ATL. Vrem sa aducem cat mai multi bani. Dati-ne bani la online, pentru ca se misca treaba!”.

Alina Gavrila-Bortun (Managing Partner & Creative Director Gavrila&Asociatii): “Dupa foarte mult timp, ma simt foarte bine in publicitate. In seara asta, 10 ani de creativitate romaneasca, fara ghost-uri; vad ca aplauda toata lumea si toata lumea pare relaxata; juriu romanesc, cu care m-am inteles si mi-a facut placere sa jurizez si cred ca am putea face inca o data si inca o data aceasta echipa, nu cred ca avem nevoie de un Michael Conrad, care oricum n-ar fi inteles care e treaba cu grupul manechinelor... Ma simt bine si cred ca sunt foarte putine momente in care ne bucuram, mai ales in timpurile astea, si as vrea sa ma bucur alaturi de voi si alaturi de colegii mei mai mult in fiecare zi, facand publicitate. Dati-ne bani, domnilor clienti, dati-ne cat aveti, ca stim ce sa facem cu ei”.

Dupa 10 ani, pace si prietenie in sala ADOR-ului

Si Bogdan Naumovici a remarcat atmosfera linistita: “As vrea sa va spun cat de straina mi-e mie atmosfera asta de pace si prietenie din sala ADOR-ului. Aurora Stanescu, pe vremea aia director de marketing la Antipa, cred ca in 2004, era huiduita de tot cortul ala de la Pescariu, pentru ca ‘ghost-ul Antipa’ indraznea sa ia ‘Campania anului’. Treceti intr-o zi prin fata Muzeului Antipa, sa vedeti cozile de acolo. Asta facea Muzeul Antipa cu niste campanii de niste ani de zile. Uitati-va, e cel mai viu muzeu din Romania. Multumesc Aurora!”.

O senzatie ciudata de la atata pace a avut si Ema Prisca (Executive Creative Director Grey-G2 Romania si Presedinte ADC Romania): “Atatia ani am fost ca niste hiene, extrem de agresivi in competitia noastra, asa ca atata cordialitate intre noi si armonia asta ma fac foarte nesigura. L-am auzit mai devreme pe Robert Redeleanu (n.r. invitat pe scena de Alina Gavrila-Bortun, dupa premiul luat de Zapp), pe mana caruia au intrat foarte multe branduri si foarte multe agentii, unul dintre pionii marcomului romanesc, spunand ca nu are ce cauta aici. Eu cred ca marcomul are ce cauta aici, pentru ca foarte multe campanii misto, care ne plac, despre care vorbim si la bere, si dupa bere, si cu nevasta, si cu parintii, vin din brief-uri si din clienti foarte curajosi, care vor sa faca lucrurile altfel, iar in numele Art Director Club Romania, care este o asociatie care reuneste in acest moment 27 de directori de creatie, as vrea sa le multumesc tuturor clientilor premiati astazi, care de-a lungul anilor ne-au incurajat sa depasim asteptabilul si cliseul si lucrul la indemana si in felul asta cred ca am schimbat putin cate putin peisajul industriei noastre. Sunt clienti care nu au participat la aceasta competitie din varii motive, printre care Vodafone, in fata carora ne scoatem palaria… Ei bine, lucrurile astea sunt foarte importante pentru noi, oamenii astia de la creatie, pentru ca ne pompeaza pasiunea. Fara pasiune n-am mai avea de ce sa fim pe scena asta. Asadar, ne dam jos palariile in fata tuturor acestor clienti care ne ajuta sa ne bucuram de profesie. Multumim!”.

Pledoarii pentru creativitate

Daca discursul Emei a flatat clientii pentru a-i face sa fie mai deschisi la creativitate, Bogdan Naumovici a avut o alta abordare (nefiind presedinte ADC), punctand ce era diferit fata de cum se fac lucrurile astazi la campaniile acelea de pe vremuri care luau si premii de creatie, si de eficienta: nu se faceau focus group-uri, nu se aratau in spot oameni consumand produsul, ideile tari se aprobau fara sedinte si comitete. Iata mai jos cateva fragmente din discursurile lui pe aceasta tema.

La acceptarea marelui premiu Best Integrated Campaign, pentru Bergenbier - Ziua Barbatului (2007-2011), Bogdan Naumovici: “Ma bucur tare mult ca a iesit Ziua Barbatului campania deceniului, fiindca e o campanie foarte adevarata, nu e atat de mult despre bere, cat despre consumatori, despre oameni, raspundea la o nevoie - cred eu - reala de lupta impotriva matriarhatului, baietii din sala ma intelegeti, e o idee care ma bucur sa spun ca a venit la o bere, a fost aprobata tot la o bere, fara mari brief-uri si fara mari sedinte de strategie si comitete care sa aprobe si uite ca la un moment dat era cat pe-aci, daca nu faceam o prostioara logistica, sa devina initiativa legislativa si sa avem 5 mai zi libera in Romania printr-o lege data de Parlamentul Romaniei. Cam atat de mare este Ziua Barbatului”.

Despre spoturile Bucegi “Pana de curent” si “Piticarul”, din campania de relansare, pe platforma ‘berea care te ajuta sa supravietuiesti sub comunism, te ajuta si acum sub capitalism’, Bogdan Naumovici a spus: “Era pe vremea cand nu trebuia sa vezi 3 oameni band bere ca sa cumperi bere, nu trebuia sa vezi 3 prieteni la carciuma, stiam de unde sa luam berea, chiar daca n-o vedeam la carciuma, era pe vremea cand se faceau spoturi fara focus group [aplauze si urale in sala]. Si era pe vremea cand era suficient - si cred ca vremea aia n-a trecut decat in mintea unora – era suficient sa faci 3 spoturi ca sa faci un lider de piata in segmentul popular, cum se chema atunci la bere. Multumesc Heineken, pe vremea aia Brau Union, Dorin Gherman – client, multumesc Radu Muntean, povestea adevarata a lui Nea Becu, la care n-a fost decat regizorul, nici macar n-a fost cineva de la agentie, clientul nici atat. Erau vremuri frumoase”.

Despre Bergenbier – “Cainele”, care a facut Bergenbier lider de piata, Bogdan Naumovici: “Din nou un spot in care nu bea nimeni bere. Stim aia care bem bere unde bem bere.”

Despre Altex – “Cel mai mic pret din Romania” (‘’Cat e halatul”), dupa ce a multumit celor care au lucrat si actorului Cristi Martin, Bogdan Naumovici: “Si multumesc Altex pentru ca in 8 ani nu stiti sa puneti F langa O langa C… nu stiti Focus Group. Mersi”.

La cel mai bun spot TV “Batman” si “Star Wars”, Bogdan Naumovici: “Imi pare rau, Cata [n.r. Ciurlau, personajul tacut din “Batman”] e la eveniment cu Manchester, avem Unicredit client. Am promis ca o fac cu el pe-asta, dar o s-o fac singur: ba, berbecilor, eu v-am zis ca e Teletech, voi nu, Unirea, Unirea [rasete in sala]. Dincolo de acest mic moment de aroganta, o sa va zic doar doua vorbe, a luat si Gold Effie la vremea aia Teletech-ul, cu un spot la niste televizoare care veneau de nicaieri si care, in categoria Durables, mai concura cu Dacia Logan care se lansase in anul asta si o astepta o tara intreaga; Bergenbier la fel, a luat si Grand Effie; Prigat la fel; o gramada de Effie-uri - lider de piata fiecare la el acasa, de unde se vede ca poti sa faci spoturi la televizoare fara sa arati televizoare, spoturi la bauturi de fructe fara sa arati nici un fruct niciodata, spoturi la bere fara sa arati oameni band bere, va jur ca se poate si oamenii nu sunt atat de tampiti pe cat credeti. Cumpara. Multumesc!”.

“Erau vremuri frumoase”

Octav Gheorghe (Creative Director, Gavrila & Asociatii), acceptand premiul pentru spoturile TV Zapp Share Free (Grupuri - Apa plata, Clanul, Frizeri, Politicieni): “Multumim lui Robert (n.r. Redeleanu, clientul Zapp la vremea respectiva), cred ca am facut toate tampeniile pe radio si pe TV in perioada aia, am facut tot ce ne trecea prin cap, toate excentricitatile, n-am mai avut de atunci o ocazie ca asta si ii multumim”.

Mai tarziu, Mihai Ghyka (cel care a creat brandul Bergenbier si care a lucrat aproape 14 ani la StarBev/Bergenbier SA, ultima pozitie fiind cea de director general): “Va zic si eu o poveste: spotul ‘Catusele’, care a fost cel mai viral spot Bergenbier ever, a fost aprobat cu mult entuziasm de echipa Leo Burnett si de client, mai putin Corporate-ul. A venit un om de la Corporate, imi amintesc foarte bine, eram in sala de jos. Era un chinez educat in Statele Unite. Era absolut socat. S-a uitat la Bogdan lung, s-a uitat la mine si a zis: ‘Ce facem cu spotul asta?’. Bogdan a zis: ‘Pai uitati-va cum se termina: O bere buna se bea cu masura. Deci e un spot care educa’. Si asa a trecut” [sala rasuna de rasete].

Bogdan Naumovici despre Antena 1 - “Volanul”: “Marturisesc ca-mi place sa-l vad si acuma, dupa toti anii astia 3 milioane si ceva de view-uri pe youtube. In 2003, de Craciun, ma suna un prieten - ‘Da repede pe M6’. Nu parea ceva serios. Emisiunea ‘Culture Pub’ avea editie aniversara ‘Anul 2003 in publicitate’ si dadeau spoturile virale din toata lumea. Pe locul 1 era, dupa cum zicea prezentatorul in franceza: ‘habar n-avem ce e Antena 1, din ce tara e, nu stim la ce e, dar e pe locul 1 la Cele mai circulate din lume’. Multumim Antena 1, a fost fun sa lucram impreuna! Bravo, Radu Muntean!”.

Inainte sa anunte premiul pentru cele mai bune spoturi TV din ultimii 10 ani, Andi l-a introdus pe Bogdan ca “un alt mare actor care a rezolvat 2 spoturi memorabile din istoria publicitatii romanesti: ‘Batman’ si ‘Star Wars’”. S-au proiectat spoturile, sala a ras cu pofta, de parca le-ar fi vazut prima data, si a rasunat indelung cu aplauze si ovatii (via inregistrare audio; uitasem cat de mult s-a aplaudat aici).

Bogdan Naumovici: “Ca intotdeauna, cele mai misto lucruri ies atunci cand ne jucam, nu cand ne luam foarte tare in serios. Ii multumesc din plin lui Dan Ostahie, patronul de la Altex, care, pentru ca a vazut ideea de la primul Teletech - ‘Razboiul Stelelor’, filmata cu mine si cu Fane Vasilachi - am filmat-o cu el pentru ca ideea a venit cu o seara inainte, filmam un spot pentru TABU, s-a intamplat chiar la 12 noaptea, n-am avut timp sa facem storyboard si atunci i-am zis lui Radu Muntean sa mai dam o dubla si am jucat eu cu Fane. Cand i-am aratat clientului, mai tarziu, a zis ‘eu il fac doar daca joci tu’. Eram sigur ca o sa scrie presa imediat ‘Acest Sergiu Nicolaescu al publicitatii, el le scrie, le regizeaza, le joaca’ - asta a fost si primul titlu din Capital sau din Jurnalul National a doua zi dupa ce a aparut campania - ‘Acest Sergiu Nicolaescu al publicitatii’, multumesc pe aceasta cale; dar Dan a zis ‘Daca nu-l joci tu, nu-l fac. Vrei sa-l faci?’. Si am vrut…”.

Despre “Bataman”, Bogdan spune: “‘Batman’ a venit mai tarziu, dintr-o joaca, si din cauza nu stiu cui, ca l-am omorat si acuma, a scapat pe net inainte sa-l putem pune pe televizor; l-am filmat in mai si trebuia sa-l dam in august si a scapat pe net, l-a vazut CNA-ul si n-a mai apucat pe TV decat o zi, ca sa putem veni cu el la festival. Dar il stiti cu totii, ceea ce ma bucura peste masura. Cel mai important personaj, Silent Bob - multumesc Catalin Ciurlau, partenerul meu din spotul asta - de cate ori ma uit la spotul asta, ma uit la jocul lui, nu la al meu. Va rog sa urmariti jocul lui Cata. E genial”.

Despre Prigat, tot Bogdan (v-am zis ca trebuia sa pun titlul ‘Gala Bogdan Naumovici’): “Prigat e un copil drag al meu, am lucrat 13 ani pentru brandul asta, e mult pentru un client local, cu o agentie care nu-l are prin retea si care nu e casatorit. Am facut lucruri frumoase. Cred ca este, cel putin la ADOR, cel mai premiat brand din Romania. Calin (Clej) e aici in sala, dintre multi oameni care au lucrat, multumim Calin. Ma bucur ca am facut toate spoturile astea din mai multe motive. O data ca am lucrat cu Gabi Spahiu, care alaturi de Radu Gabriel (din ‘Pregateste-te sa fii bogat’) sunt actorii mei preferati, multumim tare mult Laura Georgescu pentru toate amarurile de spoturi pe care le-a facut. Asta cu ochelarii… intai a facut drumul la Ploiesti cu ochelarii lipiti de bara masinii, dar nu s-au prins musculite si atunci le-a luat pe cele care mor la ea in curte de la o palarie care omoara muste si le-a lipit cu miere pe ochelari. Spotul a fost filmat cu primul Teletech. Teletech-ul “Laser, frate” a durat o ora si un sfert, spotul asta Prigat dintr-un singur cadru a durat 8 ore. Erau printre primele spoturi pe care le faceam eu ca regizor, iar picioarele de acolo, multumesc Catalin Ciurlau, erau picioarele lui”.

Categoriile “Multumim sotiilor!” si “Barbatii stiu de ce”

Un preview la aceasta categorie a fost dat de Razvan Capanescu (Creative Director, Publicis): “Pentru ca momentele astea sunt foarte rapide si cu emotie, si eu, si Razvan Soare, trebuie sa multumim cuiva care in ultimii 10 ani sunt un Best Of in viata noastra: sotiile noastre, Gabriela si Monica, multumim mult de tot!”.

Mai tarziu, acceptand premiul pentru Best Integrated Campaign, pentru Bergenbier – Ziua Barbatului: Stefan Iordache: “Si eu multumesc tuturor femeilor: mama, sora si sotia mea”.

Au continuat colegele din Leo. Irina Becher (Senior Copywriter, Leo Burnett): “Suntem mandre sa sustinem barbatii romani de 6 ani incoace si multumim multor oameni care au trecut prin agentie si ne-au fost alaturi. Si multumim in primul rand Bogdan si clientului care a avut atata curaj si pasiune ca impreuna cu noi sa construim ceva atat de mare cum este Ziua Barbatului in Romania”.

Roxana Dumitru (Managing Director, Leo Burnett): “La campania aceasta au lucrat in majoritate femei, care au fost constante de-a lungul timpului pe acest cont, deci barbatii stiu de ce”.

In incheiere, Stefan l-a luat pe dupa umar pe Tiberiu Mercurian (Director de marketing, Bergenbier SA), spunand: “Apropo de matriarhat, multumim sotiilor noastre, multumesc Emilia”, iar Tiberiu Mercurian: “Multumesc, Ruxandra!”, sala rade, Stefan continua: “Asteptam in continuare cadouri de la voi”.

Despre absenti

Despre contributia agentiilor care nu au participat la competitia “10 ani” au vorbit in detaliu 2 oameni: Vali Suciu si Andi Moisescu.

Valentin Suciu (Creative Director, Odyssey) despre Efix (Best Of 2011 - Online): “E un premiu intr-o zona de comunicare care exista in tara asta de mult timp; sunt niste agentii care nu au participat la acest festival, dar care au inspirat genul asta de advertising autentic si la misto si eficient in acelasi timp: CAP si Headvertising, care au fost o sursa de inspiratie pentru mine si pentru toata industria si vreau sa-i mentionez aici”.

In incheierea galei, Andi Moisescu a spus: “As vrea sa va spun doua lucruri din afara, pentru ca eu intotdeauna am vazut publicitatea din afara, inclusiv in acesti 10 ani. Pot sa certific ca intr-adevar atmosfera din aceasta seara a fost minunata si ca am un singur regret: faptul ca in aceasta seara n-au fost aici toate agentiile care au oferit executii minunate in acesti 10 ani de publicitate, dar sper ca nu va fi departe ziua in care ne vom bucura din nou impreuna la un festival de publicitate in Romania de prezenta tuturor agentiilor. Sunt convins ca lucrul asta se poate. Si as vrea, daca imi permiteti, foarte sincer sa multumesc public tuturor celor care mi-au oferit continut in mai bine de 10 ani de cand fac televiziune pe baza de advertising. As vrea sa le multumesc foarte mult, cu ajutorul lor mi-am platit ratele de la banca si as vrea sa-i rog sa continue sa ofere continut, pentru ca mi-am luat un credit pe 35 de ani si mai am de platit inca 30. As vrea sa-i multumesc foarte mult lui Andrei Bortun pentru idee si echipei de la Millenium”.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

ADC*RO

Art Directors Club Romania (ADC*RO) a fost infiintat in 2008 si reprezinta o asociatie non-profit, al carei obiectiv este acela de a promova si de a recunoaste excelenta in creativitate. Art Directors Club Romania... vezi detalii »

Geometry

Suntem o agentie full service, parte a grupului WPP, care functioneaza pe piata romaneasca din 1992. Prietenii mai vechi ne stiu dupa numele anterioare (Grey, respectiv G2). Din iunie 2013 a luat nastere un nou grup... vezi detalii »

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Related